Levi's schakelt over op lasers om zijn spijkerbroeken juiste mate van verval te geven

Het blijft een van de wonderen van de consumptiemaatschappij. Fabrikanten als Levi's produceren brandschone broeken, waarna ze alles in het werk stellen om die kleding er als oude lompen te laten uit zien.

Foto anp

Die vervaalde, verwassen of van gaten vergeven vintage look komt niet vanzelf. Tot nog toe waren hier chemicaliën en handarbeid voor nodig. Arbeiders in lageloonlanden schuren, schrapen en scheuren net zolang tot de spijkerbroek de juiste mate van verval heeft bereikt. In dat proces gaat nu verandering komen. Afgelopen week presenteerde Levi plannen om kleding voortaan met lasers te behandelen. Dat is sneller en beter voor het milieu, stelt de 165 jaar oude uitvinder van de spijkerbroek.

In 2020 hoopt het concern, dat een omzet heeft van bijna 4 miljard euro, de nieuwe techniek wereldwijd te hebben geïntroduceerd. Ontwerpers kunnen de patronen dan digitaal invoeren. Een infraroodlaser verwijdert vervolgens een deel van het bovenste laagje van de stof. Levi's wil met de nieuwe techniek sneller in kunnen spelen op de veranderende smaak van de consument. De tijd die het kost om een spijkerbroek 'af' te maken, wordt teruggebracht van 20 tot 30 minuten naar 90 seconden. Ook het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe modellen zal vlotter verlopen.

Naast forse milieuwinst en efficiency levert de Levi's-laser overigens ook een fraaie metafoor op voor de evolutie van het Westerse kapitalisme. Ooit zagen spijkerbroeken er verweerd uit omdat goudzoekers, pioniers en andere arbeiders ze droegen. Vervolgens werd die slijtage uitbesteed aan arbeiders elders in de wereld, zodat de eigenaar van de broek zich kon bezighouden met verhevener zaken. Nu gaan computers en lasers het vuile werk helemaal overnemen - net als op de rest van de arbeidsmarkt.