Fitnessgoeroe Joel Beukers geeft een cursist een paars goedje dat uit zijn mond valt.
Fitnessgoeroe Joel Beukers geeft een cursist een paars goedje dat uit zijn mond valt. © RV

Let op voor investeeradviezen van beroemdheden; ze zijn vaak gelogen

Vlogs over cryptomunten

In een van zijn nieuwste video's scheurt fitnessvlogger Joel Beukers in zijn gouden Lamborghini naar het kantoor van Follow Coin. Eenmaal binnen schreeuwt hij: 'Let's go crypto.' De boodschap aan de tienduizenden kijkers is duidelijk: wie bakken met geld wil verdienen, moet investeren in de Nederlandse digitale munt. Negeer zulke adviezen, zegt de Amerikaanse toezichthouder op de financiële markten SEC nu.

De Amerikaanse voorbeelden zijn vaak heel dwingend. De boodschap is: 'Kom bij ons en je wordt rijk.'

Thomas van der Bijl van Follow Coin

In de Verenigde Staten maken ook beroemdheden als Paris Hilton en bokser Floyd Mayweather de laatste maanden reclame voor nieuwe cryptomunten. 'Het is een goede manier om een groter publiek te bereiken', zegt Thomas van der Bijl van Follow Coin.

Dat werkt blijkbaar zo goed dat de SEC deze week een persbericht de deur uit deed waarin het investeerders waarschuwt voor ongefundeerde adviezen van 'beroemdheden'. 'Een goede zaak dat ze waarschuwen', zegt Van der Bijl. 'De Amerikaanse voorbeelden zijn vaak heel dwingend. De boodschap is: 'Kom bij ons en je wordt rijk.' Wij willen juist gedegen informatie bieden aan mensen die van cryptomunten hebben gehoord, maar er verder nog niet veel over weten.'

Toch lijkt het filmpje van Joel Beukers meer van de dwingende slag. 'Joel heeft die Amerikaanse stijl ook wel een beetje', geeft Van der Bijl toe. 'Het is leuk om te zien en past bij zijn fitnessvideo's. Maar het verschil is dat hij wel in het videobijschrift zet dat zijn volgers zich goed moeten inlezen en niet zomaar hun geld ergens in moeten steken.'

Betaalde reclamecampagne

Beukers is niet de enige bekendheid die reclame maakt voor Follow Coin. Ook de Amerikaanse rapper Nipsey Hussle heeft 'een samenwerking' met het Amsterdamse bedrijf. Van der Bijl: 'Hij heeft zich echt goed ingelezen. Zijn mini-documentaire op YouTube geeft een diepgaande uitleg over cryptovaluta en Follow Coin.'

Toch geldt de kritiek van de SEC mogelijk ook voor de video's over de Nederlandse digitale munt. 'Investeerders moeten er rekening mee houden dat goedkeuring van beroemdheden onafhankelijk kan lijken, maar dat het in werkelijkheid onderdeel is van een betaalde reclamecampagne', schrijft de toezichthouder. Als de sterren niet zeggen dat ze worden betaald voor hun reclame overtreden ze de wet, aldus de SEC.

'Volgens mij is het vrij duidelijk dat het bij ons om reclame gaat', zegt Van der Bijl. Toch staat er niet bij de video's van Joel Beukers en Nipsey Hussle dat zij betaald krijgen voor de positieve boodschappen. Volgens Van der Bijl is er geen sprake van betaling. 'Ze ontvangen geen geld. We helpen elkaar met ondernemen. Voor Joel doen we het beheer van zijn webwinkel en Nipsey Hussle heeft Follow Coins van ons gekregen.'