Leren ervaren hoe groot de straat zonder auto is

Op de Coolsingel, vlakbij metrostation Leuvehaven, stond een kameel klaar. Bij de Erasmusbrug kon het nieuwste model ligfiets met aanhanger worden getest....

Van onze verslaggeefster Ellen de Visser

De mobiliteitsmarkt, die zaterdag in Rotterdam werd georganiseerd, had tot doel bewoners bewust te maken van alternatieve vormen van vervoer. De auto werd voor één dag uit de binnenstad verbannen. Rotterdammers moesten ervaren 'hoe groot de straat dan wordt'.

De Rotterdamse binnenstad slibt langzaam dicht. Op koopzondagen staat er een lange file voor de parkeergarage van de Bijenkorf. De stad is ruim en overzichtelijk; bijna de helft van de bezoekers komt dan ook met de auto.

De gemeenteraad voorzag echter problemen in de nabije toekomst en achtte de tijd rijp voor een 'bewustwordingscampagne'. Het voorstel van GroenLinks om een autovrije dag te organiseren, kreeg ruim bijval.

'Het is geen autootje pesten', legde wethouder verkeer en vervoer H. van den Muijsenberg uit. 'Mensen die een rolletje zeil nodig hebben, moeten natuurlijk gewoon met de auto voor de winkel kunnen komen. Het gaat erom dat reizigers goed nadenken over alternatieven, voordat ze automatisch in de auto stappen. We hebben prima openbaar vervoer. Je rolt met de metro zo de koopgoot binnen.'

Vijfentwintig jaar na de oliecrisis wordt in steeds meer gemeenten gediscussieerd over herinvoering van de autoloze dag. In Deventer werd drie jaar geleden voor het eerst een jaarlijkse dag zonder autoverkeer georganiseerd. Zwolle, Hengelo en Leek volgden. Alleen de motivering is na al die jaren veranderd. Waren de autoloze zondagen in 1973 het gevolg van een dreigend brandstoftekort, nu zijn het milieu en de behoefte aan onthaasting de belangrijkste beweegredenen.

Het Landelijk Overleg Autovrije Zondag (LOAZ), dat vorig jaar werd opgericht, heeft 19 september uitgeroepen tot de eerste landelijke autovrije zondag. Ruim dertig gemeenten, waaronder Utrecht, Tilburg, Haarlem en Groningen, hebben al aangekondigd mee te zullen doen. Tientallen andere gemeenten hebben het voorstel nog in overweging.

Uit onderzoek blijkt dat zes op de tien Nederlanders voorstander zijn van een dag zonder auto, zegt A. Groothoff van het LOAZ. 'Nederland is het land met de grootste autodichtheid ter wereld. Veel mensen beseffen dat het zo niet langer kan.'

De boodschap is lastig, erkent wethouder Van den Muijsenberg. 'We zijn met z'n allen erg verknocht aan onze auto. De kwaliteit van het openbaar vervoer moet hoog zijn om reizigers tot een overstap te doen besluiten.' In Rotterdam worden de komende jaren dan ook maatregelen genomen om die kwaliteit te verbeteren.

Stations worden opgeknapt. Met vervoersmaatschappij Connexxion is afgesproken dat bus en tram voortaan beter op elkaar aansluiten. Camera's en toegangscontroles moeten de veiligheid op de stations vergroten.

Het succes van de Capellelijn bewijst volgens de gemeente dat het kan: vijf jaar na de aanleg van de metroverbinding naar Capelle aan den IJssel blijkt de verkeersdrukte op de wegen rond Capelle met 8 procent te zijn gedaald.

Ook Van den Muijsenberg vroeg zich zaterdag echter af of één dag per jaar wel genoeg is om de boodschap over te brengen. 'Ik heb niet de illusie dat ik iedereen nu meteen de auto uit krijg', zei hij. 'We moeten dit blijven herhalen. Want als we niets doen, komen we over een paar jaar flink in de problemen.'

De Rotterdammers moesten nog even wennen aan een binnenstad zonder auto's. Voetgangers bleven onnodig voor het stoplicht staan wachten, de wethouder fietste met zijn voorlichter achterop keurig op het fietspad. En de levensgrote, vergulde schilderijlijst aan het begin van de Erasmusbrug, bedoeld voor wandelaars die zichzelf voor een keer midden op de brede rijweg willen laten fotograferen, trok weinig belangstelling.

'Misschien moeten we volgend jaar het autovrije gebied wat kleiner maken', opperde Van den Muijsenberg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden