Lelijkste auto op aarde gaat onder de hamer
Bij zijn lancering in 1975 was de Rolls-Royce Camargue met voorsprong de duurste auto ter wereld die ooit van een productielijn was gekomen....
The Guardian
GENEVE
Voor de prijs van een Camargue kocht je twee Lamborgini Contachs. Alleen de allerrijksten en criminelen met een slechte smaak konden zich tijdens de oliecrises een Rolls-Royce Camargue permitteren. Zangeres Shirley Bassey had er eentje. Mohammed Reza Pahlavi, beter bekend als de sjah van Perzië, was ook dol op Camargues. Hij had er twee.
Toen de sjah in januari 1979 per Boeing 707 om medische redenen 'tijdelijk' zijn land verliet om er vervolgens nooit meer terug te keren, bleven de twee Camargues achter in Teheran, samen met de drieduizend andere auto's die de sjah in eigendom had. We hebben het dan niet over Morris Marina's, maar over een paar duizend Mercedes Benzen en Range Rovers. Na de machtsovername door de uit Parijse ballingschap teruggekeerde ayatollah Khomeini werd bijna de hele handel verkocht aan rijke Iraniërs, hetgeen in Teheran een nieuwe sociale klasse opleverde: de 'Benz-ollahs'.
Tien van de sjahs meer exotische wagens ondergingen een ander lot: ze werden door de ayatollahs tentoongesteld als ultiem bewijs voor de decadentie, ijdelheid en pronkzucht van de sjah ('deze aanbidder van onechte idolen') en vervolgens opgeborgen in een pakhuis, waar ze sinds het jaar van de revolutie 24 uur van de dag werden bewaakt door een stel Indiërs.
Morgen gaat dit wonderlijke tiental in Genève onder de hamer bij het veilinghuis Brooks Europe.
De meeste auto's hebben maar weinig kilometers op de teller. Dat geldt voor de Lamborgini Miura SVJ, en voor de twee Camargues. Het verhaal wil dat de sjah met deze fabuleuze voertuigen in het holst van de nacht over de zanderige wegen op de heuvels rond Teheran scheurde. Af en toe trapte hij het gaspedaal zo diep in dat de snelheidsmeter 200 kilometer per uur aangaf. En dit lukte hem op wegen die veeleer ontworpen waren voor kamelen, dan voor Pirelli-banden.
In het asbakje van een van de twee Camargues zit nog wat as. Wellicht afkomstig van een keizerlijke sigaar?