Lekker zwaaien met multifunctionele plastic tassen

Pruiken, petten, fluitjes, klompen, vlaggen, feestneuzen: de commercie stort zich massaal op het Nederlands elftal. In de aanloop naar het EK-voetbal doet Dag in Dag uit wekelijks een graai in de enorme bak Oranje-producten....

Het wordt zo langzamerhand tijd om voorbereidingen te treffen voor Nederland-Tsjechië op 11 juni. Maar voordat we om kwart voor negen op de bank voor de televisie kunnen ploffen, moeten er nog wel wat inkopen worden gedaan. Een natje, een droogje; oranje ditjes en datjes. Van alles om het bekijken van Nederlands eerste niet-oefenwedstijd sinds tijden zo aangenaam mogelijk te maken. Het zou mooi zijn als die onmisbare aankopen op een beetje stijlvolle manier naar huis kunnen worden vervoerd.

En natuurlijk, ook dat kan in deze voetbalgekke tijden: gewoon in een oranje plastic tas. Nou ja, gewoon: zelfs de plastic tassen zijn besmet met het EK-virus. Veel plastic tassen zijn dezer dagen niet zomaar plastic tassen: ze zijn multifunctioneel. Behalve de bekende draag- en reclamefunctie hebben sommige tassen nu nóg een functie.

Zo heeft boekverkoper Bruna de EK-draagtas/spandoek laten maken. Het nogal groot uitgevallen geval kan met behulp van twee stokjes ook als spandoek dienst doen. De stokjes moeten in gleuven worden gestoken en dan is het alleen nog een kwestie van in de lucht houden. Aan de ene kant van de EK-tas/spandoek staat het eerste couplet van het volkslied en aan de andere kant: 'aanvalluhhh(ehhh. . . opvalluhhhhh)'. Het bedrijf schrijft aan de redactie van de Volkskrant: 'Het EK staat voor de deur. . . Net als u speelt Bruna hier vanzelfsprekend op in.' Dat kan wel wat enthousiaster.

Draagtassenproducent RPFI uit Tilburg heeft duidelijk meer zin in het EK. Directeur Rob Geestman bedacht persoonlijk de constructie van de oranje FAN-BAG en vroeg er patent op aan. Na gebruik dienen de zijkanten van de 'fan-tas' langs geperforeerde lijnen afgescheurd te worden. Het middenstuk van de tas is dan ineens een vaandel met stevige handvatten. 'FANTASTISCH ORANJE!!', staat er toepasselijk op. Detaillisten kunnen de tas bestellen als presentje voor hun klanten, eventueel met de naam van het eigen bedrijf erop. Verkoopleider Erik van Kooten vertelt dat zowel slagers, kledingzaken als uitgeverijen al een partijtje FAN-BAG's kochten.

Op fotomateriaal van RPFI Verpakkingen demonstreert een enthousiaste vrouwelijke voetbalsupporter met oranje pruik hoe 'we onze jongens met de FAN-BAG kunnen opzwiepen naar een prestatie van formaat'. Is dit een zeer professioneel model in actie? 'Nee', zegt Van Kooten, 'ze is een kennis van het bedrijf.' Kijk, dat is overtuigende Oranjehandel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden