Lekkende tramtunnel nu pas in 2004 klaar

Het afbouwen van de lekkende tramtunnel in de Haagse binnenstad gaat 53- tot 90 miljoen gulden extra kosten. Bovendien wordt de tunnel vier jaar later dan was gepland, in 2004, in gebruik genomen....

Van onze verslaggever

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat suggereerde woensdag dat een stad als Den Haag de opbrengsten van rekeningrijden (tolheffing voor auto's) zou kunnen gebruiken om tegenvallers als deze te financieren. Het gemeentebestuur van Den Haag voelde zich overvallen door deze suggestie.

De Haagse wethouder van verkeer en vervoer H. Meijer maakte de nieuwe tegenvallers woensdag bekend. Op basis van een rapport van het bureau Toornend & Partners heeft de gemeente besloten de tunnel, die begin 1998 deels onderliep, verder af te bouwen 'onder verhoogde luchtdruk'.

Met deze keuze ziet Den Haag af van de reeks bouwmethoden die sinds 1998 zijn onderzocht om de tunnel te voltooien. Volgens Toornend & Partners is de nu gekozen methode de beste. Ook de aannemer TramKom, de verzekeraar en deskundigen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat staan achter deze keuze, ondanks de forse stijging van de kosten en de late oplevering.

De 1,2 kilometer lange tramtunnel, waarvan de bouw in 1996 begon, zou aanvankelijk 282 miljoen kosten. De bouwers kwamen in maart 1998 ernstig in problemen nadat er een lek ontstond in het tunneldeel aan de Kalvermarkt. Een halfjaar later werd er een nieuw lek ontdekt in een ander stuk van de tunnel. Sindsdien hebben de gemeente en de aannemer, met weinig succes, onderzocht hoe de tramtunnel verder kon worden afgebouwd.

Al deze bouwvarianten bleken te duur, te lang te duren of technisch niet uitvoerbaar. In de nu gekozen methode kunnen lekkages per tunneldeel worden gerepareerd. Een stuk tunnel van ongeveer tachtig vierkante meter zal bij een lek tijdelijk snel onder verhoogde luchtdruk worden gebracht om het gat te dichten.

Volgens prof. F. van Tol, hoogleraar funderingstechniek en extern deskundige van de gemeente, heeft deze methode de minste risico's. 'Lekken zijn dan te allen tijde beheersbaar en reparaties kunnen goed worden uitgevoerd', zei Van Tol woensdag. 'Ook hoeft de omgeving niets te merken als een lekkage moet worden gerepareerd. Deze methode werkt.'

De gemeente Den Haag gaat de komende weken onderhandelen met de aannemer, om te bepalen wie voor de extra kosten moet opdraaien. 'Als gemeente zullen we er niet zonder kleerscheuren afkomen', aldus wethouder Meijer. 'De kosten voor de gemeente zullen zo laag mogelijk moeten zijn.'

Aannemer TramKom schat de extra kosten op 75 tot 90 miljoen. De leiding van SAT Engineering, ontwerper van het veel bekritiseerde project, denkt echter dat de tunnel voor 53 tot 68 miljoen kan worden afgebouwd.

Meijer gaf woensdag aan dat zeker het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal worden benaderd voor een aanvullende subsidie. Het rijk betaalt nu al zo'n 190 miljoen van de kosten. Minister Netelenbos liet woensdag doorschemeren dat ze er weinig voor voelt om flink bij te dragen aan de extra kosten van de bouw.

De Haagse gemeenteraad heeft teleurgesteld gereageerd op de zoveelste tegenvaller rond het project. De PvdA wil duidelijkheid over de effectiviteit van de nu gekozen bouwmethode. Het CDA noemt de extra kosten en jarenlange vertraging 'een bittere pil'. GroenLinks eist een onderzoek.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden