Lego passeert Ferrari als sterkste merk ter wereld

Lego heeft Ferrari gepasseerd als sterkste merk ter wereld. Dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport van het Britse merkenbureau Brand Finance. Lego scoort het beste op bekendheid, herkenbaarheid, tevredenheid van het personeel en promotie.

Een model van het Berliner Stadtschloss, gemaakt van Legoblokjes. Beeld anp

Ouders van Lego-liefhebbers kennen het speelgoed nog goed van vroeger en vinden het fijn dat de creativiteit van hun kinderen ook op een andere manier geprikkeld wordt dan digitaal. Daarbij komt dat kinderen het leuk vinden om te werken aan 'hun eigen wereld', zegt het merkenbureau. Daarnaast heeft de Amerikaanse Lego 3D-film uit 2014 ook bijgedragen aan de populariteit van het merk.

Ferrari
Volgens het rapport blijft Ferrari een sterk merk, maar verliest het terrein ten opzichte van een jaar geleden. Toen kwam het automerk als winnaar uit de bus, dit jaar eindigde het concern op de negende plaats in de top vijfhonderd. De daling op de lijst heeft te maken met de tegenvallende resultaten van Ferrari in de Formule1. Ook wil Ferrari exclusiviteit behouden, dus wordt niet massaal geproduceerd. Dat scheelt in de inkomsten. Andere merken die in de top vijf staan zijn PWC, Red Bull, Unilever en McKinsey & Company.

De waarde van een merk is slechts een onderdeel van de analyse van Brand Finance. Het bedrijf combineert allerlei verschillen facetten die uiteindelijk samen de kracht van het merk bepalen. Als slechts naar waarde wordt gekeken, wint Apple. Gevolgd door het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern Samsung en de Amerikaanse bedrijven Google, Microsoft en Verizon. Twitter was het snelst groeiende bedrijf.

Met Legoblokjes uitgebeeld hoe Amerikaanse president Barack Obama de presidentiële eed aflegt in Washington DC. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.