Nieuws

Lego lanceert voor het eerst regenboogpoppetjes

Van felrood tot lichtblauw, van kort steil haar tot afrokapsel: de elf poppetjes in de nieuwste set van Lego zien er anders uit dan de traditionele brandweermannetjes, ridders en piraten. De boodschap van Lego op zijn site is, bij monde van ontwerper Matthew Ashton (zelf homoseksueel): ‘wij, als maatschappij, kunnen meer doen om elkaar te steunen en onze verschillen te omarmen.’

‘Kinderen zijn onze rolmodellen en ze verwelkomen iedereen, ongeacht hun achtergrond. Iets waar wij allemaal naar zouden moeten streven’, aldus de ontwerper van de poppetjes.   Beeld via REUTERS
‘Kinderen zijn onze rolmodellen en ze verwelkomen iedereen, ongeacht hun achtergrond. Iets waar wij allemaal naar zouden moeten streven’, aldus de ontwerper van de poppetjes.Beeld via REUTERS

De nieuwe poppetjes hebben de kleuren van de traditionele lhbti-regenboogvlag en de transgendervlag. Verder is er een bruin poppetje en een zwart poppetje, die staan voor etnische minderheden in de lhbti-gemeenschap. Lego sluit ermee aan bij de Pride Month, die gisteren is begonnen.

Juni is Pride Month, een maand waarin speciale aandacht is voor de lhbti-gemeenschap (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen). Deze maand is de maand van de Stonewall-opstanden in juni 1969 in de Verenigde Staten, die een protest waren tegen politieonderdrukking van de gemeenschap. Veel bedrijven maken voor Pride Month bonte collecties met regenboogkleurige producten, maar voor Lego is het de eerste keer.

Everyone is awesome’, staat in vrolijke regenboogkleurige letters op de doos van de speelgoed set (prijs 34,99 euro). Deze boodschap betekent veel voor de ontwerper, die als kind zijn geaardheid moest verbergen. ‘Vertegenwoordiging is zo belangrijk’, aldus Ashton.

De inclusieve, regenboogkleurige set vormt een wereld van verschil met het verleden. Volgens Ashton is het betekenisvol dat speelgoed inclusiever wordt: ‘Kinderen zijn onze rolmodellen en ze verwelkomen iedereen, ongeacht hun achtergrond. Iets waar wij allemaal naar zouden moeten streven.’ Opmerkelijk is wel dat de poppetjes op de website voor de leeftijd 18+ zijn gecategoriseerd. Lego was niet bereikbaar voor commentaar.

Philip Tijsma, woordvoerder van lhbti-belangenvereniging COC, reageert enthousiast op de regenboogpoppetjes. ‘Het is wat ons betreft een hele leuke en positieve manier om aan kinderen en volwassenen te laten dat de wereld divers is en dat dat mooi is. De boodschap ‘iedereen is uniek’ in plaats van ‘iedereen is anders’ brengen ze heel goed onder de aandacht.’

Hij noemt de regenboogset ‘op alle punten goed’ en Lego als bedrijf ook. Het doet volgens hem niet aan rainbow capitalism, oftewel het maken van regenboogproducten voor positieve publiciteit zonder daadwerkelijk iets positiefs bij te dragen aan de lhbti-gemeenschap. Lego voert een lhbti-inclusief personeelsbeleid en doneert een deel van de winst van de regenboogset aan organisaties die mensen uit de lhbti-gemeenschap helpen.

Tijsma zegt hierover tevreden: ‘ze nemen het niet alleen in imago op voor de lhbti-gemeenschap, maar voegen ook de daad bij het woord.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden