Lego dankzij film 's werelds grootste speelgoedmaker

Het is gelukt: Lego is de grootste. De Deense fabrikant van bouwblokjes heeft eindelijk zijn grootste rivaal in de speelgoedbranche, Barbie-fabrikant Mattel, overvleugeld. Niet alleen dankzij de steentjes zelf, maar ook geholpen door inkomsten uit de eerste Lego-film: The Lego Movie.

Scène uit The Lego Movie met Batman (tweede van links) en tovenaar Vitruvius (midden). Beeld null
Scène uit The Lego Movie met Batman (tweede van links) en tovenaar Vitruvius (midden).

De film is voor Lego een groot succes geworden. De productie die is gemaakt met filmstudio Warner Bros heeft tot dusver 468 miljoen dollar (356 miljoen euro) opgebracht, aldus cijfers van de website Box Office Mojo. De kosten worden geschat op zo'n 60 miljoen dollar. Lego verwacht veel van de dvd-verkopen in de tweede jaarhelft.

De film was vooral een aanjager van de verkoop van bouwsteentjes. Rond de première van The Lego Movie bracht de onderneming een flink aantal bouwdozen op de markt met figuur- tjes en voertuigen uit de bioscoopfilm. Die zorgden voor 'een aanzienlijke stimulans voor de verkoop', aldus financieel topman John Goodwin.

De omzet van het Deense familiebedrijf steeg met 11 procent tot 11,5 miljard kroon (1,54 miljard euro). Daarbij had Lego last van 'valutaire tegenwind', want als alle opbrengsten niet naar Deense kronen zouden worden omgerekend, zou de omzet zelfs met 15 procent zijn gestegen.

Een verbijsterend, maar voor Lego betrokkelijk normaal groeitempo. In 2009 had het bedrijf nog een jaar nodig voor zo'n omzet.

Ook de winst steeg hard: met 14 procent tot 2,7 miljard kroon (360 miljoen euro), meer dan in 2009 in een heel jaar. De groei lag zelfs in stagnerend Europa boven 10 procent. China sloeg alles: een groei van 50 procent. Lego is dit voorjaar begonnen zijn eerste fabriek in dit land te bouwen.

Een lego-winkel in Parijs. Beeld null
Een lego-winkel in Parijs.

Mattel

Dat de fabrikant voor het eerst 's werelds grootste speelgoedmaker is, komt niet alleen door de eigen snelle groei. Het ligt ook aan de malaise bij de concurrentie. Met name Mattel, tot nu toe de grootste met oude hits zoals Barbie en Ken, rapporteerde onlangs een omzet die was gedaald met 9 procent, tot 2 miljard dollar (1,53 miljard euro).

Desondanks is het bedrijf voorzichtig over de vooruitzichten voor heel 2014. Dat heeft ermee te maken dat Lego veruit de meeste omzet behaalt in de paar weken voor de feestdagen in december.

Het is nog te vroeg om daarop vooruit te lopen, aldus financieel directeur Goodwin.

Barbiepoppen van Mattel. Beeld null
Barbiepoppen van Mattel.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden