'Lawaaihinder luchthaven treft bij nieuw plan 3500 mensen méér'

Het aantal mensen dat ernstige lawaaihinder ondervindt, zal met 3500 toenemen tot 19.500 als Schiphol dit jaar 400 duizend toestellen wil laten landen en vertrekken, zoals het gebruiksplan aangeeft....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Dat zegt de akoestisch deskundige ing. R. Muchall, projectleider vliegtuiglawaai van het onderzoeksbureau Omegam, dat geluidmetingen verricht voor de gemeente Amsterdam. Muchall verricht al vijf jaar metingen op twee plaatsen naast de Buitenveldertbaan. Het lawaai dat hij meet, is veel groter dan de modelberekeningen aangeven waarop het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) de geluidsbelasting voor Schiphol baseert.

Volgens ing. J. van Doorn van het NLR is de rekenwijze van zijn instituut gebaseerd op een model van eind jaren zestig. Dit model gaat uit van vliegtuiglawaai van toenmalig nieuwe toestellen, die heel precies waren afgesteld. De toestellen waarmee nu wordt gevlogen, zijn meestal wat ouder en maken meer lawaai. De hinder die mensen van vliegtuiglawaai ondervinden, is in de berekening meegenomen. 'Deze manier van rekenen voldoet nu wellicht niet meer. Maar iemand moet het aandurven om die rekenwijze te veranderen, en daarover heb ik nog niemand gehoord', aldus Van Doorn.

Overigens vindt hij de rekensom van Muchall, die slechts op twee punten bij de Buitenveldertbaan meet en daaruit alle vliegtuiglawaai voor de vier banen berekent, onvolkomen. 'Vier jaar geleden hadden we daarover ook een discussie, en na afloop hebben we vastgesteld dat die extrapolatie niet deugdelijk was. Onze berekeningen en de meting van Muchall op de twee meetpunten kunnen wel uiteenlopen, maar over het hele gebied van Schiphol zijn de verschillen tussen Omegam en het NLR klein.'

Muchall van Omegam vindt dat het NLR het probleem bagatelliseert. 'Van Doorn doet alsof het alleen om lokale verschillen gaat. Dat lijkt me onjuist, want we meten het lawaai dat afkomstig is van het vliegtuig. Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat er uitgebreider onderzoek nodig is om het zuivere lawaai van alle vliegtuigen te meten', aldus Muchall.

De akoestisch deskundigen vinden het frustrerend dat de rekenmethode voor lawaai rondom Schiphol uitsluitend theoretisch is en dat er geen meting van werkelijke decibels aan te pas komt (een decibel is de maat voor een eenheid geluid). De werkelijke overlast in de huiskamers wordt niet gemeten, zeggen zij. Als de wetgeving voor de toelaatbare geluidsbelasting rondom Schiphol daarop wel wordt afgestemd, zal dit grote financiële gevolgen hebben, verwacht Muchall.

Volgens Van Doorn is er voor een rekenmodel gekozen omdat daarmee beter in de toekomst kan worden gekeken. 'Als je wilt voorspellen dat de lawaaihinder toeneemt, dan moet je immers terugvallen op een model dat zo goed mogelijk in overeenstemming is met de werkelijkheid.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden