Lastige start voor nieuwkomer Amsterdam Airlines

Terwijl de luchtvaartindustrie als gevolg van de explosief gestegen kerosineprijs wereldwijd in crisis verkeert, kleine maatschappijen failliet gaan en deskundigen zeggen dat het ergste nog moet komen, gaat deze week een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij van start: Amsterdam Airlines (AA)....

Directeur en mede-aandeelhouder Jaap Horsten (56) erkent dat het ‘een heel lastig moment’ is om een nieuwe maatschappij te beginnen. ‘Sinds de oprichting van ons bedrijf vorig jaar zomer is de kerosineprijs meer dan verdubbeld. Een flinke tegenvaller, waarmee wij in ons businessplan geen rekening hebben gehouden.’

Toch denkt Horsten dat hij de gevolgen kan opvangen. ‘Wij zullen de gestegen brandstofkosten direct en zonder voorbehoud doorberekenen aan onze klanten. Dat zijn reisorganisaties en oliebedrijven in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Die hebben daar hopelijk begrip voor. We zijn maar klein en kunnen ons niet te veel risico veroorloven.’ Horsten werkte tot voor kort bij de luchtvaartmaatschappij Martinair, waar hij als vicepresident verantwoordelijk was voor de vlootontwikkeling en de vluchtoperaties.

Het startkapitaal voor Amsterdam Airlines – ‘vele miljoenen euro’s’ – heeft Horsten samen met de twee andere initiatiefnemers opgebracht: Matthijs Boertien (55) en Hamid Kerboua (51).

Boertien heeft net als Horsten ook bij Martinair gewerkt, hij was er tot 2004 ‘hoofd vliegdienst’. Daarna werd hij directeur van Denim Air, een luchtvaartmaatschappij die in 1996 is opgericht door Kerboua.

Deze in Algerije geboren Nederlander richtte zich met Denim Air aanvankelijk op zakenreizigers. De stewardessen droegen jeanspakken.

Inmiddels is de in Eindhoven gevestigde maatschappij verkocht en verhuurt Denim Air vliegtuigen en cabinepersoneel aan derden

‘Met zijn drieën beschikken we over honderd jaar luchtvaartervaring. We hebben kunnen zien wat werkt, en wat niet werkt’, aldus directeur Horsten, die in zijn vrije tijd graag zweefvliegt.

Amsterdam Airlines beschikt voorlopig over één toestel, een bijna 16 jaar oude Airbus A320 die geleasd wordt. Het vliegtuig is afgelopen vrijdag op Schiphol gearriveerd en wordt momenteel gecontroleerd door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. ‘Eind van deze week moeten alle benodigde vergunningen binnen zijn en kunnen we beginnen’, aldus Horsten. Op de site staat dat de luchtvaartmaatschappij de ambitie heeft binnen drie jaar zes tot tien vliegtuigen in bedrijf te hebben. Horsten: ‘Maak daar maar maximaal zes van. Tien vliegtuigen is op dit moment niet realistisch.’

Maar eerst moeten de klanten zich nog aandienen. De vijf wekelijkse vluchten die AA in opdracht van de reisorganisatie Turjet vanaf vrijdag naar Turkije zou uitvoeren, gaan niet door. ‘Ik kan niet ingaan op de reden. Laten we het erop houden dat Turjet zich niet aan de afspraken hield’, aldus Horsten. ‘We moeten nu op zoek naar een nieuwe klant. Best lastig, want de meeste reisorganisaties hebben hun vliegtuigstoelen al ingekocht.’

Amsterdam Airlines verkoopt geen losse tickets maar richt zich op reisorganisaties. Ook wil AA businessclassvluchten uitvoeren naar en in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Daarnaast kunnen derden het vliegtuig huren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden