Lastig een vuist maken tegen klant

Onder het motto ‘De maat is vol, de tank is leeg’ nam transportondernemer Piet Bakker gisteren met 4 van zijn 24 vrachtwagens deel aan de langzaamaan-actie van Transport en Logistiek Nederland....

Op achttien plaatsen reden vrachtwagens een half uur lang niet harder dan 50 kilometer per uur over de volle breedte van de snelweg. Het veroorzaakte aardig wat files.

Bakker: ‘Ik hoop dat het kabinet dit signaal serieus neemt. Want anders wordt de sfeer veel grimmiger, daar ben ik heilig van overtuigd.’

In navolging van Spaanse, Portugese en Franse chauffeurs groeit in Nederland het verzet tegen de almaar stijgende dieselprijs. De woede richt zich niet tegen de oliemaatschappijen, maar tegen het kabinet. Dat wil per 1 juli de accijns op diesel met 3 cent verhogen. Per liter diesel bedraagt de accijns dan 40,63 cent. In veel andere Europese landen is dat 30 cent.

Voor Bakker is de verhoging de druppel die de emmer doet overlopen. ‘Terwijl de hele sector zucht onder de stijgende dieselprijs, doet de overheid er nog een schepje bovenop door de accijns te verhogen. Veel bedrijven hebben al grote moeite het hoofd boven water te houden. Ik denk dat we veel faillissementen gaan zien.’

Bakker rijdt met zijn bedrijf Bakker & Schilder Transport voornamelijk voor Nederlandse bollenkwekers. In de vervoerscontracten die hij met deze bedrijven heeft afgesloten, heeft Bakker een dieselclausule opgenomen waarin staat dat hij eventuele prijsstijgingen van de brandstof mag doorberekenen.

Maar volgens Bakker gebeurt dat in de praktijk maar mondjesmaat. ‘Sinds begin dit jaar is de dieselprijs tientallen keren in prijs verhoogd. Ik probeer die stijgingen wel door te berekenen, maar krijg van mijn opdrachtgevers te horen dat zij ook maar heel smalle winstmarges hebben. En dat zij hun gestegen kosten ook niet zomaar kunnen doorberekenen aan hun afnemers. Het zijn dus heel moeilijke discussies die ik moet voeren. Uiteindelijk schiet ik er altijd bij in.’

Vrachtwagenchauffeurs zijn geheel aangewezen op dieselolie als brandstof. Sinds 1 januari 2007 is de dieselprijs met ruim 44 procent gestegen. Vooral sinds 2008 gaat het hard: de prijs steeg 23 procent.

Volgens Transport en Logistiek Nederland geeft dit grote problemen. ‘Een verhoging van de dieselprijs leidt enkel tot hogere kosten, niet tot minder kilometers. De winkels moeten immers bevoorraad worden’, zegt TLN-voorzitter Alexander Sakkers.

Ook Cees Dubbelman van het transportbedrijf VTO Dubbelman uit Rotterdam zegt dat het doorberekenen van brandstofkosten vaak maar gedeeltelijk lukt. ‘Dat het contractueel is vastgelegd, zegt niet zo veel. Ik kan mijn opdrachtgever wel het mes op de keel zetten, maar dan gaat hij naar mijn concurrent.’

Dubbelman is gespecialiseerd in het vervoer van oud papier. Hij heeft dagelijks 75 wagens op de weg. Net als collega-transporteur Bakker krijgt Dubbelman van zijn opdrachtgevers te horen dat de winstmarges minimaal zijn. ‘Oud papier is centenwerk.’

Toch probeert hij de gestegen kosten door te berekenen. Een tijdrovend proces, zegt Dubbelman.

‘Ik heb circa veertig vaste opdrachtgevers. Ik moet dus met iedereen apart om de tafel zitten om compensatie te vragen. Bovendien gebeurt verrekening altijd achteraf. Ik moet dus eerst de gestegen brandstofprijs voorschieten. Voor veel transportbedrijven die maar weinig vet op de botten hebben, wordt dat steeds lastiger.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden