Winnaar en verliezer Page en Zuckerberg

Larry Page is koning van het dataïsme, Mark Zuckerberg maakt een duikeling

De winnaar & verliezer van de week.

Winnaar

Herinnert u zich nog die megaboete voor Alphabet, het moederbedrijf van Google? Amper anderhalve week geleden legde de Europese Commissie de advertentiereus een rekening op van 4,3 miljard euro wegens concurrentievervalsing. Het lijkt nu al vergeten, met dank aan de kwartaalcijfers die de winstmachine van Larry Page deze week presenteerde. In drie maanden tijd boekte het concern 2,8 miljard dollar (1,84 miljard euro) winst. En de boete? Die is al van dat bedrag afgetrokken.

Het betekent dat Alphabet zonder bemoeizuchtige Europeanen 7,8 miljard dollar had opgestreken. Dat is meer dan 3,5 miljoen dollar per uur. Zulke astronomische getallen zijn koren op de molen van critici die menen dat de nieuwe Silicon Valley-multinationals onkwetsbaar zijn voor ouderwetse boetes.

Data zijn het nieuwe goud, is de gedachte. Wie eenmaal op een reusachtige berg gegevens zit, zoals Google, kan monopolie spelen. Geen zoekmachine die daarmee kan concurreren. Ouderwetse boetes uitdelen, heeft in zo’n situatie evenveel effect als een reus bekogelen met kiezelstenen. Het wordt hooguit pijnlijk als toezichthouders en overheden het achterliggende verdienmodel zouden aanpakken. Bijvoorbeeld door bedrijven te dwingen hun data te delen met concurrenten.

Tot die tijd gaat Larry Page maar één richting op: omhoog.

Larry Page Beeld AP

Verliezer

Als een wielrenner die is gevallen in de afdaling van de Tourmalet: zo hard was de duikeling die Mark Zuckerberg de afgelopen dagen maakte in het miljardairsklassement van Bloomberg. Eerder deze maand deed de 34-jarige Facebook-oprichter nog mee om het podium. Nu staat hij, bijna 16 miljard dollar (10,5 miljard euro) lichter, op een roemloze 6de plek.

Dat komt door die manische beurzen. Teleurstelling over de nieuwste Facebook-cijfers leidde donderdag tot een ongekende koersdaling van bijna 20 procent. Nooit eerder zag een Amerikaans bedrijf op één dag zoveel waarde verdampen. En dat terwijl Facebook een kwartaalwinst van 5,1 miljard dollar bekendmaakte een stijging van 1,2 miljard dollar .

Maar beleggers keken naar iets anders. Het aantal nieuwe gebruikers viel hen tegen. Vooral in Europa zit de klad erin, hier daalde het gebruik van Facebook zelfs. Dataschandalen plus de nieuwe, strengere Europese privacywetgeving kosten het bedrijf omzet en klanten.

Blijkbaar is de ene ‘Faang’ Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google de andere niet, concludeerde de Britse Financial Times. Een andere verklaring is dat Zuckerberg gewoon niet zuinig genoeg is omgesprongen met dé grondstof van zijn bedrijf: het datagoud. Strikt dataïstisch beschouwd, natuurlijk.

Mark Zuckerberg Beeld Reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.