Label 'Amsterdam Made' voor echte Amsterdamse producten

Liefhebbers van Kesbekes zure bommen of piccalilly hadden al weinig twijfel over de herkomst van hun tafelzuren. 'De enige echte Amsterdamse' staat er al decennia op de pot, plus het stadswapen met de drie Andreaskruisen. Sinds vrijdag mag het bedrijf daar ook nog eens het label 'Amsterdam Made' aan toevoegen.

Kesbeke, een van de ondernemingen die het label Amsterdam Made mogen voeren. Beeld Ad Nuis

Na San Fransisco is Amsterdam voor zover bekend de tweede wereldstad die een eigen keurmerk in het leven roept voor 'kwalitatief hoogwaardige' producten uit de stad. Kesbeke kreeg het label maandag als eerste, samen met vier andere echte Amsterdamse 'makers' zoals bierbrouwerij 't IJ en fietsenbouwer Roetz.

Met de slogan 'I Amsterdam' liet het Amsterdamse gemeentebestuur al eerder liet zien dat het niet vies is van een stevig potje citymarketing. En nu de stad zelf een sterk merk is, wil de gemeente dat producten uit Amsterdam daar hun voordeel mee kunnen doen.

Naast een levendige financiële sector en ict-startups zijn bedrijfjes die iets maken zeer gewenst in de hoofdstad. 'Makers geven onze stad smoel', zegt D66-wethouder Kajsa Ollongren van economie vrijdag bij de uitreiking van de eerste keurmerken. 'Niets ten nadele van advocaten en bankiers, maar wat is er nou mooier dan ondernemers die iets maken dat je kunt vastpakken, of kunt opeten?'

Applaus

In het publiek, waar jonge, hippe ondernemers tussen oude Amsterdamse ambachtslieden staan, klinkt applaus. Er zijn tegen die tijd al heel wat lokale biertjes ontdopt en glaasjes in Mokum gestookte wodka soldaat gemaakt. Ook de Amsterdamse worsten en vegetarische bitterballen - met oesterzwammen - uit Amsterdam Noord vinden gretig aftrek.

Oos Kesbeke vindt het als ras- Amsterdammer allemaal prachtig. Ook commercieel ziet hij Amsterdam Made helemaal zitten. Grote retailers hebben al interesse getoond om de gecertificeerde producten gezamenlijk in een schap te verkopen. Kesbeke: 'En het lijkt me geweldig om straks een festival te houden in het Westerpark met alleen maar Amsterdamse producten.'

De organisatie Amsterdam Made, waarbij zo'n tweehonderd bedrijven zijn aangesloten, heeft nog 'oneindig veel' plannen om het keurmerk te gelde te maken, zoals een 'ouderwetse winkel' in de stad, pop-up stores in buitenlandse steden en bezoek aan grote beurzen. Ollongren: 'Amsterdam is niet voor niets groot geworden van de handel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.