Laatste 'slaaptrein' vertrekt vrijdagavond uit Nederland

Het is een aangekondigde dood, maar voor de liefhebber is dat geen troost: na vrijdagavond is het in Nederland gedaan met het fenomeen internationale nachttrein - oftewel slaaptrein. Rond 20.30 uur vertrekt vanaf Amsterdam CS de laatste nachttrein die, eenmaal gesplitst in Duitsland, München ofwel Zürich als eindbestemming heeft. Daarmee komt een einde aan 115 jaar slaaptreinen in Nederland - de Suisse Express reed in 1901 als eerste.

City Night Line van Deutsche Bahn.

Het is de City Night Line van Deutsche Bahn die donderdagavond Amsterdam uitrijdt; met een sliert aan couchettes (met vier of zes slaapplaatsen per compartiment) en meer luxueuze slaapwagens (tweepersoons compartimenten met eigen wastafel). Die trein reed dagelijks en nu dus voor de laatste keer.

De liefhebber moet houvast vinden aan het feit dat het Oostenrijkse vervoersbedrijf ÖBB juist fors investeert in een internationaal nachtnet waarbij, vanuit Nederland geredeneerd, aansluiting is te krijgen op een van de verbindingen met Düsseldorf.

Niet alleen in Nederland maar vrijwel overal in Europa vond de laatste jaren een kaalslag onder nachttreinen plaats. Vervoersbedrijven staakten de exploitatie na toenemende concurrentie door hogesnelheidslijnen en vliegverkeer. De laatste tijd kwam daar ook nog concurrentie bij van busbedrijven die zich toelegden op goedkoop internationaal vervoer over lange afstanden.

Deutsche Bahn kondigde al twee jaar geleden aan dat er een eind zou worden gemaakt aan het City Night Line-netwerk en sneed in eigen land fors in allerlei verbindingen. De Nederlandse pendant van DB deed dat al eerder. NS Internationaal hief in 2003 nagenoeg alle nachttreinen op, onder meer die naar Parijs en Milaan.

Voor treinreizigers die terugverlangen naar de dagen van Compagnie International des Wagon-Lits - opgericht in 1876, hét zinnebeeld van de internationale nachttrein - is het morgen slikken geblazen. Een van hen is Amsterdammer Chris Engelsman (42), oprichter van de website Noordwestexpress.nl en veelvuldig gebruiker van de City Night Line: 'Natuurlijk speelt er iets van romantiek mee. Maar ik zie het ook als heel efficiënt transport. De trein wiegt je in slaap en 's ochtends kom je uitgeslapen op je bestemming aan. Zoveel duurder dan vliegen is het niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden