De onderneming Spierings Mobile Cranes

Laat je verleiden door imposante, glimmende, torenhoge hijskranen

Mede dankzij de eerste hybride hijskraan ter wereld beleeft Spierings Mobile Cranes een groeispurt. Bij de zoektocht naar vakkrachten schrikt het familiebedrijf uit Oss niet terug voor onalledaagse methoden.

Koos Spierings, directeur van Spierings Mobile Cranes, op een van zijn hijskranen. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Temptation Island. Met die datingshow vergelijkt commercieel directeur en eigenaar Koos Spierings de huidige arbeidsmarkt. Het verschil is dat, in plaats van begeerlijke vrijgezellen, het nu ondernemingen zijn die alles in de strijd moeten gooien om de deelnemers te verleiden. De aloude industriestad Oss is dan ook vergeven van maakbedrijven die staan te springen om vakkrachten.

Ook bij Spierings Mobile Cranes is de nood hoog. De fabrikant van mobiele torenkranen zit middenin een ongekende groeispurt. In 2015 werkten er zo’n 150 mensen. Dat zijn er inmiddels 357, en voor het einde van het jaar mikt de Brabantse onderneming op zeker 400 medewerkers. ‘Onze ambitie is een wereldmerk te worden’, vertelt de 35-jarige Spierings trots. ‘Ik schat dat er op de hele planeet jaarlijks 2.500 tot 3.000 geavanceerde hijskranen worden gemaakt. Daarvan zijn er op dit moment 150 van ons. Dat moet nog veel meer kunnen worden.’

Hij opent een deur in het op deze vrijdagochtend rustige kantoor, en met één stap staan we middenin de fabriek. In de hal aan zijn linkerhand schalt Formidable van Stromae uit de speakers, lasapparaten knetteren. Hier worden de stalen gieken en masten gemaakt. Rechts, bij de montage, werken mannen in blauwe overalls ze af tot imposante, glimmende hijskranen. Om de dag rijdt er een de fabriek uit. Het zwaarste model, een 6-asser, kan tot 60 meter hoog reiken en een gewicht van 10 ton tillen. Kosten: ruim 1,1 miljoen euro per stuk.

Spierings leidt zijn bezoek naar de achterkant van de hal, waar een geel en een oranje exemplaar wachten op voltooiing. Dit zijn de eerste twee hybride torenhijskranen. In 2010 had Spierings Mobile Cranes naar eigen zeggen de wereldprimeur. Maar toen kwam de crisis en lag alles op zijn gat. ‘We zagen onze orderportefeuille van het ene op het andere moment verdampen. Toen hebben we afscheid moeten nemen van veel medewerkers.’

De hybrides hebben twee motoren. Een normale diesel voor de grote afstanden. En een elektrische, voor het laatste stukje in de stad en het hijsen. Dat is niet alleen handig vanwege het klimaat en de milieuzones die steeds meer steden introduceren, maar ook omdat zo’n elektromotor gewoon veel minder plek inneemt. ‘Hiermee gaan we definitief doorbreken in het buitenland’, verwacht Spierings. De eerste vijftig orders zijn al binnen. De helft daarvan komt van over de grens. Dat is belangrijk, legt hij uit. ‘Een van de lessen die wij uit de crisis hebben getrokken, is dat we onze afzetmarkt moeten verbreden. Hoe internationaler, hoe stabieler.’

Machtige Tiny

Ondanks de mondiale ambities ademt Spierings in alles de sfeer uit van een familiebedrijf. Zelf komt Koos Spierings uit een boerenfamilie. De kaas in de verrassingspakketten die op kantoor klaar liggen voor de klanten – inclusief gele klompen en Spierings-sokken – is door zijn broer gemaakt. Lange tijd leek daar ook zijn eigen toekomst te liggen. Tot hij acht jaar geleden terecht kwam bij de onderneming van zijn oom, Leo Spierings.

Die richtte in 1987 met zijn echtgenoot een onderhoudsbedrijf voor hijskranen op. Leo was de techneut. Hij nam een traditionele torenkraan en maakte die eenvoudig verplaatsbaar door hem op wielen te zetten. Nog altijd is de oprichter elke dag in de weer om de Spierings-hijskranen verder te verfijnen. Zijn vrouw Tiny bekommerde zich vanaf het begin om de financiën, het personeel en de klanten. Een bronzen buste en een geschilderd portret naast de ingang herinneren aan haar – in 2001 stierf ze vroegtijdig. ‘Mijn oom heeft de Mighty Tiny, ons meest succesvolle model, naar haar vernoemd. Als ode aan zijn overleden vrouw’, vertelt Koos Spierings.

Een lasser bij Spierings Mobile Cranes werkt aan een hijskraan. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

‘Lieve opa en oma’

De hijskranen uit Oss zijn inmiddels tot in Zuid-Korea en Zuid-Afrika te vinden. Eigenlijk is de enige rem op de expansie van het bedrijf de krapte op de arbeidsmarkt. Om toch voldoende nieuw personeel te vinden, schrikt het familiebedrijf niet terug voor onalledaagse initiatieven. Zoals de advertentie die in twee regionale dagbladen verscheen. ‘Lieve opa en oma, mag ik u wat vragen’, begon de oproep van Spierings. Of zij hun kleinkinderen wilden wijzen op de tientallen vacatures bij het bedrijf. ‘Met die actie hebben we een aantal nieuwe medewerkers binnengehaald, maar het leverde bovenal publiciteit op. Ik heb tientallen e-mails ontvangen van grootouders die het zo’n ontzettend leuk initiatief vonden.’

Sowieso gelooft de commercieel directeur niet dat geld hét middel is om goede mensen aan te trekken. ‘Wij betalen als werkgever 100 procent pensioenpremie. Daarin zijn we volgens mij redelijk uniek binnen onze cao. Maar ik denk dat het salaris uiteindelijk bij de meeste mensen niet bovenaan het lijstje staat.’ Dus heeft Spierings deze maand flexibele werktijden ingevoerd. Of werknemers nou ’s ochtends om half negen beginnen, of al om half zeven om de files voor te zijn – het zal de baas worst wezen. Zolang ze hun uren maar maken. Nog een voorbeeld: na afloop van de laatste kerstborrel stonden er taxi’s klaar om iedereen veilig naar huis te brengen.

Een heel andere oplossing ligt in technologie. Met lasrobots, maar ook door monteurs te ondersteunen met behulp van augmented reality, kan de productiviteit de komende jaren verder stijgen. Spierings: ‘Wij zijn een 100 procent Nederlands bedrijf. En met behulp van slimme innovatie zullen we dat ook blijven. Je kun je productie wel naar Oost-Europa verhuizen, maar daar gaan de lonen net zo goed omhoog.’

En in het geval er de komende jaren echt geen vakkrachten meer zijn? Dan moet Temptation Island op zoek naar nieuwe groepen kandidaten die nu relatief vaak thuis zitten. ‘Nu heerst bij ons op het bedrijf en in de fabriek nog een mannencultuur’, legt Spierings uit. ‘We hebben als doel gesteld om meer vrouwen aan te trekken. Al is het maar voor drie dagen per week – er is echt werk zat.’

Bedrijf: Spierings Mobile Cranes
Waar: Oss
Sinds: 1987
Aantal werknemers: 357
Omzet: 107 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.