AchtergrondElektrisch rijden

‘Laadpaaldichtheid’ in Nederland schommelt nog altijd sterk

Het aantal laadpunten per elektrische auto daalt, terwijl de behoefte aan stroom juist toeneemt. Dat hoeft volgens leverancier Vattenfall geen probleem te zijn. 

Een elektrische auto wordt opgeladen bij een oplaadpunt.Beeld ANP XTRA

Door de explosieve groei van de elektrische auto in Nederland (vorig jaar althans, dit jaar wordt het afwachten hoe groot het coronagat in de e-verkopen wordt), lijkt de toename van het aantal publieke laadpalen achter te blijven. Vattenfall, voorheen Nuon en leverancier van palen en stroom, inventariseerde hoe het staat met het aantal laadpalen in Nederland: inmiddels zijn er 3,9 elektrische auto’s per laadpaal, dat was een jaar eerder 2,2. Minder laadpunten per e-auto dus.

Wat een goede ‘norm’ is, is volgens het energieconcern niet zomaar te zeggen. ‘Alles tussen 2 en 6 is prima’, zegt Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge. Veel hangt volgens hem af van de locatie van de paal. Als die op een plaats staat waar bewoners om zes uur ’s avonds massaal hun auto’s willen opladen, ontstaan al snel capaciteitsproblemen. Dit speelt met name in stedelijke gebieden, waar de vraag vaak hoger is, omdat de dichtheid van e-auto’s er groter is en bewoners er vaak geen eigen oprit hebben voor een privépaal. ‘Ook de aanwezigheid van deelautoprogramma’s als ShareNow is van invloed’, aldus Van Ommeren. Auto’s van ShareNow en Fetch zijn elektrisch en worden vaak bij een laadpaal achtergelaten. Gunstig is dat accu’s over het algemeen steeds groter worden, waardoor minder vaak geladen hoeft te worden.

‘Wat ons het meest opviel, zijn de enorme verschillen per regio’, zegt woordvoerder Anouk IJfs van Vattenfall. ‘Met name in de landelijke gebieden is de dekking laag. Daar valt nog veel te winnen.’ Dit komt mogelijk doordat mensen buiten de steden en de Randstad vaak meer mogelijkheden hebben een eigen paal te plaatsen en de e-autodichtheid er lager is. De groei was vorig jaar het sterkst in de provincies Noord- en Zuid-Holland, blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO.  Dit zijn de provincies waar toch al relatief veel laadpalen waren.

Publieke straatpalen hebben nog een functie, zegt IJfs. Ze fungeren ook als totempaaltjes tegen actieradiusangst: goede zichtbaarheid geeft automobilisten het gevoel dat ze overal een e-auto kunnen opladen, waardoor ze volgens Vattenfall eerder geneigd zijn elektrisch te gaan rijden. Wat dat betreft zijn inwoners van het Gelderse West Maas en Waal slecht af: daar stond op het moment van onderzoek geen enkele publieke laadpaal. De gemeente was daarmee de enige in Nederland zonder publiekpalen.

De grote verschillen komen volgens Vattenfall ook doordat nu vaak op lokaal of provinciaal niveau wordt bepaald waar laadpalen komen. ‘We zouden graag zien dat er een landelijke norm komt voor de afstand tot een laadpaal en dichtheid.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden