L'Oreal zet The Body Shop in etalage, prijskaartje: 1 miljard euro

Vroeger was het vanzelfsprekend: voor cosmetica - of een cadeautje - ging de bewuste consument natuurlijk naar The Body Shop. Maar de glans lijkt eraf bij het mens- en diervriendelijke imperium van wijlen Anita Roddick. De huidige eigenaar, het Franse L'Oreal, zou van de keten af willen.

De Body Shop in Amsterdam. Beeld Aurélie Geurts
De Body Shop in Amsterdam.Beeld Aurélie Geurts

Dat meldt althans de Financial Times. Volgens de Britse zakenkrant heeft L' Oreal zakenbank Lazard gevraagd de opties te verkennen. Verkoop is het meest waarschijnlijk, met een prijskaartje van 1 miljard euro. De Fransen kochten The Body Shop elf jaar geleden voor iets minder dan een miljard.

The Body Shop werd in 1976 opgericht door Britse Anita Roddick en haar man, die een alternatief wilden bieden voor de traditionele cosmetica. Ethisch opereren stond voorop; zo werden dierproeven in de ban gedaan. Binnen de kortste keren telde de keten tien winkels. Inmiddels zijn dat er meer dan drieduizend in 66 landen, waaronder 33 winkels in Nederland. Maar het gaat niet goed. De eerste helft van 2016 eindigde met 22,2 miljoen euro verlies, tegen 7,2 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.

Is de glans ervan af bij The Body Shop? Ja, zegt retaildeskundige Paul Moers. 'De ziel is eruit. The Body Shop was gestoeld op een visie op de wereld, over mens, dier en milieu. Maar bij L'Oreal werden ze 'the pirate in the navy'. Ze kwamen terecht in de wereld van het grote geld. L'Oreal is er niet in geslaagd de ziel te behouden.' Een merk, doceert Moers, moet zijn verhaal steeds vernieuwen. Bij The Body Shop gebeurde dat niet. 'Neem concurrent Rituals. Met een betere wereld heeft dat niet zo veel te maken, met jezelf verwennen des te meer. L'Oreal is er niet in geslaagd het verhaal van The Body Shop weer up-to-date te krijgen, terwijl zeker in Nederland de concurrentie van allerlei drogisterijformules groot is. Daar is geen enkel excuus voor. Coca Cola heeft ook veel concurrentie, maar is nog steeds de nummer een. L'Oreal kon de ziel niet behouden en bood geen nieuw verhaal. Dan ben je voor je het weet de V&D van de cosmetica.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden