Kwispelend heuvelop in de sneeuw

Gereden Skoda Yeti Elegance 4x4 Prijs 35.990 euro (vanaf: 18.990) Motor 2.0 TDI 110 pk Verbruik 6,1 l/100 km CO2 159 gr/km (E-label) Gewicht 1.445 kg Verder De 1.2-benzine-Yeti heeft wel een groen label....

tekst Theo Stielstra

We waren gewaarschuwd door mensen die in alle auto’s van het VW-concern mogen rijden: ‘Je gaat dit een fijne auto vinden.’ Kleine kans want SUV’s staan niet in mijn droomgarage. De Skoda Yeti is zo’n modern stadsraggertje: hoog op zijn poten, dikke bumpers en een glimmende ‘4x4’-badge op z’n billen. Vergelijk ’m met de Volkswagen Tiguan of Suzuki’s Grand Vitara.

De Yeti – kruiswoordpuzzelnaam voor de Verschrikkelijke Sneeuwman – is gebouwd op het onderstel van de VW Golf. Onderstellen zijn peperduur om te ontwikkelen, dus fabrikanten wisselen dergelijke techniek graag onderling uit. Verder is voor de auto een keuze gemaakt uit het VW-onderdelenmagazijn.

Daar is niets mis mee; beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen immers. Autopuristen missen dan het eigenzinnige dat goed bij een auto als de Yeti zou passen. Maar ach, de auto is van binnen opvallend smaakvol ingericht, de materialen kunnen prima vergeleken worden met die in een Audi. Alles zit erop en eraan, zodat er voorin en tegen het plafond een lawine aan knopjes is geschroefd.

Aan de buitenzijde ziet de auto er koddig uit. Een vertrouwenwekkende hondenneus en een hoge rug met forse ramen. De bagageruimte heeft weliswaar een onhandige tildrempel, maar wie de moeite neemt de werking van de wegklapstoelen te bestuderen, krijgt een heel schuurtje tot zijn beschikking.

Maar, kan-ie ook wat, deze Land Rover Discovery van Skoda?

Eerlijk gezegd geloofden we er geen spat van, tot zich in het besneeuwde landschap een steil dijkje aandiende dat erom vroeg te worden beklommen. Speciaal voor dit doel is er de off-roadstand. Dat zijn foefjes die terreinrijden mogelijk maken: een slomere reactie op het gaspedaal voor een nauwkeuriger dosering; het beperken van het toerental om verbrande koppelingsplaten te voorkomen; een elektronisch trucje waardoor de auto stiekem meeremt tijdens een afdaling; en ten slotte de hill-hold, die de Yeti na stilstand 2 seconden tegenhoudt bij het omhoog rijden, om terugrollen te voorkomen. Een speciale versnellingbak, zoals bij echte woestelingen, ontbreekt, maar met dit arsenaal moet het ook lukken. En inderdaad: de Yeti maakt zich niet eens boos en wandelt zonder mankeren de waterkering op. En ook rustig omlaag, en nog een keer, en nog een keer. En de baas maar kwispelen.

Wel blijven we moeite houden met de A-stijl, dat ding dat links en rechts van de bestuurder het dak omhoog houdt, precies op de verkeerde plek, zodat het lastig is een bocht te overzien. En verder: een geel, onzuinig E-label kan echt niet voor een auto met het formaat van een Golf. Maar verder: inderdaad, een fijne auto voor stadsboswachters.

Bekijk de video op vk.tv/auto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden