Kwart van Nederlandse Volkswagenrijders laat sjoemelsoftware zitten

Minstens een kwart van de Nederlandse eigenaren van dieselauto's met sjoemelsoftware heeft een oproep om de auto terug te brengen naar de garage genegeerd. De dieselauto's van het Volkswagen-concern moeten worden ontdaan van de sjoemelsoftware die ertoe leidt dat ze tijdens laboratoriumtests veel minder stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan buiten op straat.

Een update van een Volkswagen met sjoemelsoftware.Beeld epa

Door de sjoemelsoftware te verwijderen, daalt de schadelijke uitstoot. Dat is goed voor het milieu. Maar veel autobezitters malen daar niet om. Ze blijven gewoon in de gemanipuleerde auto's rondrijden omdat ze zelf geen belang hebben bij de aanpassing.

'Mensen halen hun schouders op', zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. Hij vindt het niet gek dat mensen zich niet naar de dealer haasten. 'Dit is een unieke terugroepactie. Je moet als automobilist iets laten aanpassen terwijl je niet merkt dat er iets aan de hand is', denkt hij. 'Er is ook geen gevaar voor de eigen veiligheid, dus autobezitters zien er het voordeel niet van in.'

Circa honderdduizend Nederlandse eigenaren van dieselauto's met sjoemelsoftware moeten de auto nog laten updaten. In totaal rijden er in Nederland 160 duizend dieselauto's van het Volkswagen-concern rond met software die schadelijke emissies manipuleert. Vorig jaar begon Volkswagen met een campagne om die software te laten vervangen.

Volgens Volkswagen-importeur Pon hebben ruim zestigduizend eigenaren van Volkswagens, Seats, Skoda's en Audi's inmiddels gehoor gegeven aan de oproep de auto naar de garage te brengen. Maar minstens tachtigduizend autobezitters hebben al zo'n oproep ontvangen, aldus een woordvoerder van Pon tegen RTL Z. Een op de vier heeft de oproep vooralsnog genegeerd.

Door de misleidende software in zijn auto's te installeren werd Volkswagen het middelpunt van een wereldwijd schandaal. De Duitse automaker installeerde de software in zijn dieselauto's om aan internationale milieueisen te kunnen voldoen. Zonder de software kwamen de dieselmotoren van Volkswagen niet door de milieutests. De Amerikaanse milieudienst EPA ontdekte de fraude in september 2015 en zo begon 'dieselgate'. De affaire heeft de autofabrikant al meer dan 20 miljard euro gekost.

De software-update die Volkswagen vorig jaar aankondigde, leidt ertoe dat de uitstoot van stikstofoxiden tijdens het gewone weggebruik daalt. Sommige Volkswagenrijders denken dat de auto na de software-update minder goed zal presteren, maar die notie verwijst Huyskens naar het rijk der fabelen. 'Door de update neemt het motorvermogen niet af en neemt het brandstofverbruik niet toe. Dat is uitgebreid onderzocht door de Duitse overheid, Volkswagen en de ANWB.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden