Analyse

Kwakkelend TNT heeft baat bij overname door FedEx

FedEx wil TNT overnemen. Onder de vleugels van het Amerikaanse koeriersbedrijf kan TNT zijn concurrenten veel beter te lijf gaan.

FedEx. Beeld Paul Dijkstra

Het kwakkelende TNT Express werd de afgelopen jaren afgetroefd door zijn concurrenten op de Europese pakkettenmarkt. De overname door het Amerikaanse FedEx moet van het koeriersbedrijf uit Hoofddorp weer een sterke speler in Europa maken.

Twee jaar geleden probeerde UPS, een ander groot Amerikaans koeriersbedrijf, TNT Express al over te nemen. Dat mislukte omdat de Europese Commissie de overname blokkeerde vanwege te grote marktmacht. TNT bleef stilstaan terwijl het wachtte op goedkeuring van Brussel. Noodzakelijke investeringen in het ict-systeem en het koeriersnetwerk bleven daardoor uit. Bovendien kampte het al vier jaar met verlies draaiende TNT nog met de naweeën van de afsplitsing van PostNL, waarmee het tot 2011 samen TNT Post vormde. De problemen leidden tot ontslagen bij TNT. De koerier verloor de afgelopen jaren ook flink marktaandeel aan grote concurrenten in Europa, zoals DHL en UPS.

De overname door FedEx moet aan het geploeter een einde maken. FedEx wil 4,4 miljard euro betalen voor TNT, 33 procent meer dan de beurskoers van TNT. Samen worden de bedrijven het op een na grootste koeriersbedrijf van Europa. Alleen DHL is groter dan TNT, wiens hoofdkantoor in Hoofddorp blijft staan. PostNL, dat na de splitsing nog steeds grootaandeelhouder van TNT is, ontvangt als de deal doorgaat 642 miljoen euro.

Concurrentiestrijd

Onder de vleugels van FedEx zou TNT veel beter de concurrentiestrijd aankunnen. De tarieven moeten dan wel laag worden gehouden. 'Daarvoor moet het bedrijf investeren in het Europese netwerk en in een beter ict-systeem, dat nu nog ouderwets is', zegt Marcel Achterberg, analist van Petercam. Volgens Achterberg zitten de koeriersbedrijven in een lastige markt. 'Uiteindelijk gaat het erom een pakketje van A naar B te brengen voor de laagste prijs.' Mensen vinden het door de crisis niet zo belangrijk als hun pakket een dag later komt. 'Je moet de concurrentie aftroeven met lage prijzen en een uitgebreid volgsysteem.'

Door de overname van TNT wordt FedEx de tweede speler op de Europese markt. FedEx haalt nu de meeste omzet uit de VS. Het voert al jaren een concurrentiestrijd met zijn Amerikaanse rivaal UPS en wil die ook in Europa voeren met grote pakketbedrijven, waarvan DHL de machtigste is. Met 5 procent heeft FedEx nu nog geen serieus marktaandeel. Met de overname wil FedEx definitief voet aan de grond krijgen in Europa.

TNT is interessant voor FedEx omdat het in Europa over heel veel depots en een sterk netwerk op de grond beschikt. De Amerikanen hebben wel de vliegtuigen om pakketten Europa in te krijgen, maar nog niet het netwerk op de grond.

Blokkeren

Brussel kan de overname nog blokkeren, zoals in 2013 bij UPS. Maar kenners verwachten geen problemen. Na de overname door FedEx zou er, in tegenstelling tot de situatie bij UPS, voldoende concurrentie overblijven. Aan de andere kant kan TNT Express profiteren van het netwerk van FedEx. Volgens topman Tex Gunning zullen beide bedrijven elkaar versterken. 'FedEx is volledig complementair aan TNT. Zij zijn sterk in de Verenigde Staten en op de lijn van de VS naar Azië. Wij zijn sterk in Europa en op de lijn Azië-Europa.'

TNT Express zal zijn vliegtuigtak moeten verkopen. Een Amerikaans bedrijf mag geen belang hebben in een Europese luchvaartmaatschappij. Het Belgische ASL Aviation heeft al interesse getoond.

Gaat TNT afromen?

De overname pakt ook voor de TNT-top goed uit. Topman Tex Gunning kan aan de verkoop van 'zijn' bedrijf 623 duizend euro overhouden, bij financieel topman Maarten de Vries is dat bijna 4 ton. Tenminste: als de commissarissen van TNT de waarde van de aandelen waarvoor de bestuurders in aanmerking komen volledig toekent in contanten. Volgens de nieuwe 'afroomwet' moet zulke winst bij overnames worden ingeleverd bij het bedrijf. Als TNT dat toepast, moet Gunning 190 duizend euro teruggeven en De Vries 120 mille. Het is de vraag of dat ook gaat gebeuren: de wet wordt vaak omzeild, bleek deze week.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden