Kurk

Kurkproducenten in Portugal vrezen voor hun faillissement. Kurk wordt steeds minder populair is als sluiting voor wijnflessen. Vooral supermarkten geven vaker de voorkeur aan plastic omdat kurk een fles weliswaar luchtdicht kan afsluiten, maar de wijn soms een vieze houtsmaak geeft....

De Britse supermarktketen Tesco vond de verkurkte smaak in een op de twaalf flessen en gebruikt nu voor een kwart van de wijnflessen een ander soort sluiting. De Portugese kurkindustrie, de grootste ter wereld, heeft zich volgens deskundigen laten verrassen door de plastic sluitingen op wijnflessen. Portugal plant een derde van de kurkeiken in de wereld en heeft een marktaandeel van 75 procent in de kurkproducten.

Volgens kurktelers zou een daling van 10 tot 15 procent in de kurkprijzen al betekenen dat de winst van de kurkoogst verdwijnt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden