Kunnen verkeersboetes inkomensafhankelijk worden?

De kwestie van Peter de Waard

Foto de Volkskrant

De Finse zakenman Reima Kuisla kreeg in 2015 een boete van 54 duizend euro nadat hij 103 kilometer per uur had gereden op een weg waar 80 kilometer is toegestaan.

Hij uitte zijn woede op Facebook: 'Mensen met een hoog inkomen en groot vermogen kunnen onmogelijk in Finland blijven wonen.' In Finland zijn boetes inkomensgerelateerd en Kuisla verdiende 6,5 miljoen euro per jaar.

Het was niet eens de hoogste boete voor een snelheidsovertreding in Finland. Een 44-jarige bestuurder van Nokia, kreeg een bekeuring van 110 duizend euro toen hij 82 kilometer reed waar de maximum snelheid 60 kilometer bedroeg. De bekende Formule 1-coureur Kimi Räikkönen - ook niet onbemiddeld - kreeg 30 duizend euro voor te hard rijden op de openbare weg. Als dat hier zou gebeuren met Max Verstappen, zou het GeenStijl-gepeupel Rutte en Asscher hetzelfde lot toewensen als de gebroeders De Witt in 1672.

Finland heeft al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw inkomensafhankelijke boetes. Lang moest daarbij de dader op zijn woord te worden geloofd over zijn verdiensten. In het digitale tijdperk kan dat zo opgezocht worden. Inmiddels zijn andere landen met inkomensgerelateerde boetesystemen gekomen. Een Zwitserse automobilist kreeg in 2010 een boete van bijna 1 miljoen euro toen hij met 250 kilometer over de snelweg scheurde, tot nu toe de hoogste boete voor een snelheidsovertreding ooit. Net als in Finland kunnen in Zwitserland voor zware verkeersovertredingen ook aan buitenlanders zulke boetes worden opgelegd.

Wie in Nederland fout parkeert krijgt een boete van 90 euro, ongeacht of de zondaar Johan Derksen heet die een half miljoen euro bij elkaar schnabbelt met het neersabelen van de toekomstige bondscoach of Rik de Vries die 5.000 euro per jaar verdient met verslagen over het koekhappen op Koningsdag. Derksen zal de boete geen fluit interesseren, terwijl het voor De Vries een rib uit zijn lijf is.

Foto anp

Rijke wetsovertreders worden eigenlijk niet gestraft. Vorige week werden in Groot-Brittannië daarom inkomensafhankelijke snelheidsbekeuringen ingevoerd. Wie 1 tot 15 kilometer boven de toegestane limiet rijdt, betaalt 25 tot 75 procent van het weekloon, wie 15 tot 30 kilometer daarboven zit 75 tot 125 procent en wie nog erger zondigt kan een boete krijgen die oploopt tot 175 procent van het salaris.

Wel is er daar nog een maximum van 4.000 euro, omdat anders bankiers en voetbalsterren gillend het land verlaten.

In Nederland is elke discussie hierover tot nu toe meteen in de kiem gesmoord. Het zou tot te veel administratieve rompslomp vergen, fraudegevoelig en oneerlijk zijn en de privacy aantasten omdat Justitie de belastinggegevens van individuen moet kunnen opvragen.

Maar waar een wil is, is een wet. Alleen moet GroenLinks bij informateur Schipper de VVD van het belang overtuigen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.