Column De kwestie

Kunnen de ongevallen met het 737 Max 8 vliegtuig Boeing de kop kosten?

Als het al zo lang duurt voordat duidelijk is wat er mis is met een simpele Stint na de ramp in Oss , zal het helemaal lang duren voor is uitgezocht wat niet deugt aan een geavanceerd verkeersvliegtuig als de Boeing 737 Max 8, na de twee crashes binnen een half jaar.

In 1994 stortte een Boeing 737 B7 van US Air vlak voor de landing neer tijdens een vlucht van Chicago naar Pittsburgh. Alle 132 inzittenden ­kwamen om het leven. Het was het tweede ongeval met het toestel in drie jaar. Het onderzoek duurde ­vierenhalf jaar. Er bleek een fout te zijn met het richtingsroer van het toestel. US Air gaf in de tussentijd Boeing de schuld en Boeing de ­piloten van US Air. US Air verloor de pr-strijd en belandde in een finan­ciële crisis.

Vliegen is statistisch gezien een veilige manier van reizen, maar als het misgaat zijn de gevolgen fataal. Het aantal doden is meestal groot en de beelden zijn angstwekkend spectaculair. De bouwers van de ­toestellen en/of de maatschappijen die ermee vliegen kunnen door een crash tenondergaan.

Begin jaren vijftig was het Britse De Havilland nog de meest innovatieve vliegtuigbouwer ter wereld. Maar toen de Comet, het eerste verkeersvliegtuig met straalmotoren, in 1954 neerstortte omdat vierkante ramen tot metaalmoeheid hadden geleid, kwam De Havilland de klap nooit meer te boven.

In 1937 kwam er een einde aan de zeppelin nadat er één in brand vloog bij de landing in New York, waarbij 36 personen omkwamen. De Concorde, waarmee de happy few in drie uur van Parijs naar New York kon vliegen, verdween uit het luchtruim toen er één in 2000 crashte na het opstijgen in Parijs.

In 1991 ging PanAm failliet nadat terroristen erin waren geslaagd een toestel op te blazen dat neerstortte boven de Schotse plaats Lockerbie. De crashes met de DC10 – onder meer de beruchte bij Parijs met 389 doden – geldt als een van de ­redenen voor de overname van McDonnell Douglas door Boeing.

Nu is Boeing het mikpunt. ­Wereldwijd wordt de Boeing 737 Max 8 nu aan de grond gehouden. Er vliegen er 370 rond, zodat de maatschappijen nog wel een alternatief hebben. Maar er zijn er ook vijfduizend besteld. En als niemand die meer wil, zou dat – inclusief mogelijke schadeclaims van nabestaanden – de genadeklap kunnen zijn.

Toch houdt niemand rekening met de kans op een bankroet. De koers van het aandeel is gezakt van 440 naar 370 dollar en een flinke dip in de winst ligt voor de hand, maar de koers is daarmee nog altijd hoger dan de 310 dollar op 1 januari.

Beleggers weten dat Boeing zal overleven, omdat geen fabrikant de lacune kan opvullen, ook Airbus of het Chinese Comac missen daarvoor de capaciteit die Boeing achterlaat. En anders zal de enorme lobby van Boeing in Washington wel ­afdoende zijn om een bankroet te voorkomen. Jaarlijks besteedt ­Boeing 15 miljoen dollar aan het ­inpakken van politici.

Boeing is de Stint niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden