ColumnPeter de Waard

Kunnen aasgieren ook reddende engelen zijn?

Heel vaak is beweerd dat met fusies en overnames het paard achter de wagen wordt gespannen. Veruit de meeste mislukken. En dat geldt vooral voor Nederlandse bedrijven die net als Nederlandse voetbalclubs wel goed zijn in het opleiden en innoveren, maar slecht opereren op de transfermarkt.

In dat opzicht kan zowel Unilever als Tata Steel Europe een zucht van verlichting slaken. Zij zijn de dans ontsnapt. Hun jagers zijn nu zelf een prooi van aasgieren geworden.

Deze maand drie jaar geleden bracht de Amerikaanse voedingsmiddelengigant Kraft Heinz een overnamebod uit op Unilever. Het bedrijf is behalve producent van de bekende ketchup ook de firma achter oer-Hollandse merken als Honig, De Ruijter, Venz en Karvan Cevitam. Kraft Heinz – met supermiljardair Warren Buffett en het opkoopfonds 3G in het kielzog – klopte zich op de borst dat het winstgevender zou zijn dan Unilever en dat het wel even orde op zaken zou stellen bij het Brits-Nederlandse conglomeraat dat zich meer om het welzijn van moeder aarde bekommerde dan om de winst. Toen ceo Paul Polman tegenspartelde, werd het bod ingetrokken.

Gelukkig maar. De overname zou een nachtmerrie zijn geworden. Kraft Heinz was toen al een kreupel bedrijf in een mantel van goud. Het overnamebod op Unilever was alleen bedoeld om de aandacht van de eigen problemen af te leiden.

De koers van Kraft Heinz is sinds het bod gekelderd van 96 tot 26 dollar. Afgelopen vrijdag werd bekend dat het bedrijf bij de kredietbeoordelaars de junkstatus heeft gekregen. Er wordt naarstig gekeken naar een redder. Zelfs aasgieren zullen met tromgeroffel en trompetgeschal worden verwelkomd.

Dat geldt helemaal voor ThyssenKrupp – een concern dat zijn staaldivisie wilde laten samengaan met dat van Tata Steel Europe (het IJmuidense staalbedrijf valt onder Tata). Het bedrijf nodigt de aasgieren zelfs uitdrukkelijk uit met een bod te komen op de liftendivisie. Die zal moeten worden verkocht om het voortbestaan van het conglomeraat te redden. ThyssenKrupp had de liftendivisie liever willen samenvoegen met die van het Finse Kone, maar een fusieproces, zo weet het Duitse bedrijf inmiddels, zou te lang duren als ook de mededingingsautoriteiten hier een plasje over moeten doen.

ThyssenKrupp heeft nu geld nodig. De schuldenberg is 7,1 miljard euro. In het vierde kwartaal werd 372 miljoen euro verloren. Wat kan worden verkocht, moet worden verkocht. Ook een staalfabriek is in de etalage gezet. Als voor eind juni geen koper wordt gevonden, gaat die meer dan honderd jaar oude fabriek in Duisburg dicht. De militante vakbond IG Metall heeft de handschoen al opgepakt.

Gelukkig voor IJmuiden verbood Brussel het samengaan van Tata met ThyssenKrupp Stahl.

Het lot van het IJmuidense bedrijf was nog stukken onzekerder geweest als er nog een rampzalige fusie was gevolgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden