Kroket van de toekomst komt niet uit de frituurpan

Een doorbraak in de wereld van de snacks. Zo ziet snackproducent Royaan (omzet 71 miljoen euro), bekend van de Van Dobben- en Kwekkeboomkroket, zijn nieuwe assortiment aan Kwekkeboomsnacks. De nieuwe kroketten, bitterballen en kaashapjes worden niet gefrituurd maar gaan de oven in.

Foto anp

Kwekkeboom denkt hiermee een nieuwe markt aan te boren. 'De helft van de Nederlanders heeft geen frituurpan, de oven is veel meer geaccepteerd. Daar zien wij kansen', zegt topman Bart Bakker van Royaan.

Kwekkeboom is niet de eerste kroketverkoper die ovensnacks maakt. Aviko heeft al lange tijd ovenfrietjes en concurrent Mora, onderdeel van snackproducent Ad van Geloven (omzet 189 miljoen), verkoopt ovenkroketten. Maar tot nog toe zijn die ovensnacks geen echt alternatief voor hun grote broers uit de frituurpan.

Slappe korst
De klachten gaan met name over de slappe korst. Daarin wil Kwekkeboom verandering brengen dankzij de technologie van een Zwitserse bedrijf met de veelzeggende naam Crisp Sensation. Bakker belooft korsten die niet onderdoen voor de gefrituurde varianten. Hoe het proces van Crisp Sensation precies in zijn werk gaat, is geheim.

Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de universiteit van Groningen, schat in dat Kwekkeboom te laat is met de ovensnacks en nu probeert de schade in te halen. 'Ze willen Mora niet na-apen, daarom proberen ze de consument te overtuigen met een kwaliteitssnack.' Het zou kunnen werken, denkt Verhoef. 'Ze claimen een culinair hoogwaardige kroket te maken, die nu dus ook in de oven kan.'

Kunstmatige stoffen
In 2012 ketste een fusie tussen Ad van Geloven en Royaan op het nippertje af. Peter Doodeman, bestuursvoorzitter van Ad van Geloven, ziet geen bedreiging in de ovenkroket van Kwekkeboom. 'Wij hebben al een stevige positie in de ovensnacks. Enkele jaren geleden keken ook wij naar de technologie, maar wij hebben het afgewezen. Onder meer vanwege de kunstmatige stoffen die ze toevoegen.'

Kwekkeboom introduceert zijn ovensnacks in eerste instantie bij grote horecagelegenheden, zoals voetbalstadions. 'In de oven kun je veel meer snacks kwijt. En er is geen gekwalificeerd personeel nodig om de kroketten te bereiden.' De ovenkroketten van Kwekkeboom worden nu al geserveerd bij vliegtuigmaatschappij Corendon. Kroketliefhebbers die de snack thuis willen bereiden, moeten nog even wachten.

Dikke laag
Topkok Ron Blaauw reageert niet meteen enthousiast. Hij verwacht dat de nieuwe kroketten een dikke laag zullen hebben om de knapperigheid te waarborgen. 'Nee, ik vind een dikke korst niet lekker. Maar wie weet gaat Kwekkeboom ons verbazen.'

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.