Krijgt Groningen dan echt een kabelbaan?

Groningen en grote projecten: een gelukkig huwelijk is het zelden. De bevolking stak bij een referendum in 2001 een stokje voor een parkeergarage onder de Grote Markt. Over de tram die er niet kwam struikelde in 2012 een college. En het in aanbouw zijnde cultuurcentrum Groninger Forum moest wegens aardbevingsrisico's alweer deels worden gesloopt en doet nog weinig harten sneller kloppen.

Groningen van boven. Beeld anp

De initiatiefnemers voor een kabelbaan boven de stad laten zich echter niet ontmoedigen door deze erfenis. Zij zien het helemaal voor zich, een gondellift van treinstation Europapark bij voetbalstadion Euroborg via het Sontplein naar het stadscentrum. Gaat er straks toch iets boven Groningen?

Wel als het aan voorzitter Dirk Nijdam van de stichting Flyover Groningen ligt. Hij ziet in de kabelbaan een schoon en snel alternatief openbaar vervoersysteem. Zeker als in de toekomst bussen van de Grote Markt worden geweerd. Met een hoge 'attractiewaarde' en 'fun-factor' voor toeristen bovendien.

Nijdam is tevens directeur van het Groninger Forum, op de Grote Markt het gedroomde eindstation. 'Hoe meer we erover te weten zijn gekomen, hoe enthousiaster we zijn geworden. Zo'n kabelbaan maakt dat Groningen Groningen is en niet Enschede.'

Uit een nieuw onderzoek van ingenieursbureau Arcadis blijkt nu dat de aanleg technisch haalbaar en de exploitatie financieel rendabel is. Op een doordeweekse dag zouden zo'n drieduizend passagiers door de lucht zoeven, op zaterdag wel vijfduizend.

De initiatiefnemers spiegelen zich aan wereldsteden als New York, Rio de Janeiro en Londen. In Nederland zou de permanente kabelbaan een noviteit zijn. Maar nieuw is het plan allerminst. Al sinds de millenniumwisseling wordt er over een gondellift gefilosofeerd. Op 1 april 2005 werden de eerste plannen gepresenteerd, om in 2007 te worden afgeschoten ('leuk voor de Elfteling') en in 2011 alweer tot politiek tumult te leiden.

Nu steekt het plan dus opnieuw de kop op. Er hangt wel een flink prijskaartje aan: 230 miljoen voor de bouw en exploitatie gedurende vijfentwintig jaar. De gemeente is niet van plan ook maar een euro in de kabelbaan te steken. Nijdam heeft echter goede hoop met de nieuwe studie in de hand een private investeerder te vinden. 'Een financieel bemiddelaar heeft ons verteld dat met het verwachte rendement er zeker partijen geïnteresseerd zullen zijn.'

Gaat het er dan echt van komen? Omdat het openbaar vervoer betreft en het om de publieke ruimte gaat, is steun van de gemeente nodig. Wethouder Paul de Rook (D66) ziet 'interessante aanknopingspunten'. 'Het wordt zienderogen drukker op de weg. Dat kunnen we verminderen door de lucht te benutten.'

De Rook belooft het haalbaarheidsonderzoek te gaan besturen en te bespreken met de gemeenteraad. Al houdt hij wel een paar slagen om de arm. Het bedrijfsplan is 'vrij gevoelig' en draagvlak niet vanzelfsprekend. Een kabelbaan zou een enorme ingreep in de openbare ruimte zijn. 'De vraag is of Groningers dat willen.'

'Er zijn nog een aantal mitsen en maren', erkent Dirk Nijdam. 'We snappen ook wel dat je niet zomaar een paar kabels over de stad trekt. Maar de kabelbaan berust niet langer op luchtfietserij.'


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden