KPN zet mes in woekerwinst op sms-berichten

Sms'jes zijn al jaren een goudmijn voor belbedrijven. KPN gooit nu een steen in de vijver door de tarieven fors te verlagen...

Kleine berichtjes, grote getallen: de groei van sms in de afgelopen jaren is amper in percentages te vangen. Nederlandse klanten van T-Mobile (de nummer drie) verzenden nu maandelijks ruim 38 miljoen sms'jes. En marktleider KPN verwerkte vorig jaar ruim een miljard - inkomende en uitgaande - berichten.

Niet slecht voor een uitvinding die aanvankelijk was bestemd voor voicemail-notificatie: een tekstje met de mededeling dat iemand een bericht heeft ingesproken. Maar tot stijgende verbazing van de aanbieders begonnen klanten ook zelf massaal berichtjes in te toetsen.

De honderden miljoenen euro's die dit aan omzet oplevert, zijn bijna pure winst. De kostprijs is gering, en ondanks de ongekende groei zijn de prijzen van berichten nauwelijks gedaald - van concurrentie lijkt geen sprake.

Een sms'je kostte enkele jaren geleden vijftig guldencent. Nog steeds is dat bedrag de norm, alleen nu in een andere munteenheid: pakweg 23 eurocent. Wie veel sms't, is goedkoper uit door sms-bundels aan te schaffen.

Maar KPN lijkt de aanstichter van een prijsoorlog te worden. Het bedrijf heeft recent zijn tarief verlaagd van 23 naar 9 cent per bericht. Deze prijs geldt voor de honderddduizenden prepaidklanten van KPN's submerk 'Hi', dat zich vooral richt op jongeren. Zij versturen gemiddeld tientallen berichten per maand.

Het prepaid-segment is belangrijk voor belbedrijven. Eind maart telde Nederland 13,4 miljoen mobiele nummers, aldus onderzoeksbureau Telecom.paper. Liefst 61 procent daarvan is prepaid, waar de tarieven doorgaans hoger liggen dan bij abonnementen.

Concurrenten zeggen de stap van KPN nog te bestuderen, maar een prijsverlaging zou internationaal niet misstaan. Nederland behoort op sms-gebied immers tot de duurste landen van Europa.

Tot die conclusie kwam de Franse consumentenorganisatie UFC Que Choisir enkele maanden geleden na vergelijkend onderzoek. De prijs van een Nederlands sms'je ligt significant boven het Europese gemiddelde van vijftien cent. Denen en Noren bleken het goedkoopste uit: acht cent.

Technisch is er geen reden waarom sms zo duur zou moeten zijn. De aanbieders hoeven slechts voor een paar euroton een sms-centrale bij - bijvoorbeeld - automatiseerder LogicaCMG te bestellen. Deze computers doen al het werk. Alleen periodiek onderhoud en uitbreiding vergt wat extra geld, plus de kleine vergoeding indien aanbieders elkaars sms'jes verwerken.

Niet voor niets behoort de 'ware' prijs van een sms'je tot de best bewaarde geheimen van de telecomindustrie. Het Franse UFC deed een poging de kostprijs per bericht te becijferen. Die zou, afhankelijk van de aanbieder, 2,2 tot 3,1 cent bedragen.

Toezichthouder Opta denkt dat de kosten nog lager liggen. 'Onze deskundigen denken eerder aan bedragen richting de 1 cent per bericht', zegt een woordvoerder van het college. Ook de winstmarges zijn dus nauwelijks in procenten te vangen: 1000 procent lijkt het absolute minimum.

De grote vraag is vervolgens waarom KPN - althans op de prepaidmarkt - de kip met de gouden eieren te lijf gaat. 'KPN heeft het imago betrouwbaar, kwalitatief goed én duur te zijn', zegt analist Dirk Bout van Telecom.paper. 'Een beetje stoffig dus. Met deze actie doorbreken ze dat beeld. Het is uniek dat KPN zich opeens als prijsvechter manifesteert.' Het bedrijf zal volgens Bout wel moeten, omdat het marktaandeel van KPN is gedaald tot rond de 37 procent. Vier jaar geleden was dat nog 47 procent.

De actie van KPN zal bij jongeren niet onopgemerkt blijven. De helft van de mobiele bellers in de categorie twaalf tot zestien jaar zegt dat sms de grootste kostenpost is van hun mobieltje, bleek in april uit onderzoek van winkelketen BelCompany.

Analist Bout verwacht dat andere bedrijven zullen volgen. 'Als je de prijs kunt verlagen van 23 naar negen cent, kun je wel nagaan dat de winstmarges ongekend zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden