KPN verkopen, graag, maar liever niet aan Telefónica

Telefónica wil KPN overnemen, schreef The Wall Street Journal maandag. Iedereen vindt dat het Nederlandse telecombedrijf te klein is om single te blijven....

Voor een overname van KPN door Telefónica kunnen ingewijden en geïnformeerde buitenstaanders maar één steekhoudend argument bedenken. Het Spaanse telecombedrijf zou nu minder betalen voor zijn kleine Nederlandse branchegenoot dan vijf jaar geleden, toen de twee ondernemingen zich voor het eerst in een innige omstrengeling bevonden.

Toen Telefónica in mei 2000 toenaderingspogingen deed, was KPN op het Damrak zestig miljard euro waard. Nu zou Telefónica volgens The Wall Street Journal twintig miljard euro voor het Nederlandse bedrijf over hebben, 15 procent meer dan de beurswaarde van KPN vrijdag. Op het gerucht steeg maandag de koers met 7 procent naar 7,98 euro.

Vijf jaar geleden waren de fusieplannen serieuzer dan ze nu lijken. Toen liepen de besprekingen na zes weken stuk, omdat negen van de twintig leden van de raad van commissarissen van Telefónica op het laatste moment tegen een huwelijk stemden. Zij vonden het belang van de Nederlandse staat veel te groot. De overheid had toen nog 43 procent van de aandelen in handen. Dat is inmiddels gezakt naar 14 procent.

De Nederlandse staat beschikt wel over een ‘gouden aandeel’ en heeft dus nog steeds een beslissende stem bij het voormalige staatstelefoniebedrijf.

‘In het geval van een vriendelijk en fair bod verwacht ik geen tegenstand uit Den Haag’, aldus Peter Olofsen van investeringsbank Theodoor Gilissen. De analist staat desondanks niet te juichen. De synergie-voordelen zijn in zijn ogen beperkt en de aandeelhouders van Telefónica lijken niet enthousiast om een bedrijf te omarmen ‘dat nauwelijks omzetgroei weet te realiseren’.

Thijs Berkelder van effectenbank PeterCam ziet ook liever andere Europese branchegenoten naar de hand van KPN dingen. ‘De overname snijdt hout voor Telefónica, omdat het bedrijf niet of nauwelijks aanwezig is in de belangrijkste markten van KPN: Nederland, Duitsland en België.’ Maar voor de aandeelhouders van KPN zou het interessanter zijn als een grote speler in een van zijn thuismarkten een bod deed, denkt Berkelder. ‘France Telecom, Deutsche Telekom of O2 kunnen betere synergie-voordelen behalen.’ Die zouden volgens Berkelder om die reden dan ook meer voor KPN (moeten) neertellen.

Ook als de Spanjaarden opnieuw misgrijpen, lijken de dagen van KPN als zelfstandige onderneming geteld, menen analisten. Het bedrijf is te klein om op de Europese markt een vuist te maken – zeker als het aantal mobiel bellende klanten als maatstaf wordt gebruikt. Het bedrijf heeft tegen de twintig miljoen klanten: 8,6 miljoen in Nederland (met inbegrip van aanwinst Telfort), 9,6 miljoen in Duitsland en 1,7 miljoen in België. Vodafone, T-Mobile en Orange zijn vele malen groter.

In Madrid en Den Haag wordt tegengesproken dat een fusie in het verschiet ligt. ‘Er zijn geen gesprekken gaande’, bericht KPN.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.