KPN snoeit verder in de kosten

Telecombedrijf KPN blijft flink besparen de komende jaren. Het plan was om eind 2016 450 miljoen euro aan kosten bespaard te hebben. Gisteren kondigde het bedrijf een besparing aan van nog eens 300 miljoen euro tot 2019. De bezuiniging moet volgens analisten de klappen opvangen van een krimpende zakelijke markt.

KPN moet 300 miljoen euro extra bezuinigen om de klappen op de zakelijke markt op te vangen. Voor de consumentenmarkt schetst het bedrijf een rooskleuriger beeld.

De totale bezuinigingsoperatie komt neer op 750 miljoen euro en moet worden opgebracht met 'een verdere vereenvoudiging van it, netwerken en het bedrijfsproces'. Over baanverlies zegt KPN weinig, maar volgens analisten kan het niet anders dan dat er banen verloren gaan wanneer de technologie wordt versimpeld. De netwerkaanpassingen moeten worden gezocht in een uitbreiding van het glasvezelnetwerk en het vervangen van het traditionele telefoonnetwerk voor een netwerk dat via internet loopt.

Traditionele netwerk

Precies dat traditionele telefoonnetwerk zorgt ervoor dat KPN het op de zakelijke markt moeilijk heeft en nog wel even moeilijk zal hebben. Het traditionele kopernetwerk levert het bedrijf relatief veel geld op per klant, maar steeds meer zakelijke klanten maken gebruik van diensten via internet, zegt beursanalist Jos Versteeg van zakenbank Theodoor Gilissen.

De doelstelling is daar ook niet voor niets: stabilisatie, aldus het persbericht van KPN. 'Via het kopernetwerk betalen klanten nog ouderwets voor hun relatief dure tikken', aldus Versteeg. 'Maar omdat veel bedrijven overstappen naar een telefoondienst via internet, kan KPN rekenen op steeds minder winst en omzet.'

KPN, dat in het afgelopen jaarverslag aangeeft normaliter slecht in te spelen op veranderingen in de markt, heeft voor de zakelijke diensten behoorlijk last van aanbieders zoals Tele2 en T-Mobile. Met diensten waarbij klanten bellen via de cloud snoepen zij volgens analist Tim Poulus van Telecompaper flink aan het marktaandeel van KPN. Dat is nu zo'n 80 procent op de zakelijke markt, maar zal verder dalen, is zijn voorspelling.

Beeld ANP

'Gratis' Spotify

Voor de consumentenmarkt schetst KPN een rooskleuriger beeld. Het bedrijf wist in 2015 al meer klanten aan zich te binden, met name op de mobiele markt, waar het 300 duizend nieuwe abonnementen verkocht. Dat komt met name op het conto van combinaties met bellen via internet en een 'gratis' abonnement op Spotify. Het zijn die pakketten en vergelijkbare bundelingen van internet, telefonie, mobiel en televisie, waarmee KPN hoopt winst te boeken op de consumentenmarkt.

Met de bezuinigingen verwacht KPN bovendien de winstmarges op de consumentenmarkt te verhogen met 3 procentpunt. Al is die verwachting volgens analist Versteeg iets te positief. KPN was lange tijd de enige aanbieder met een landelijke dekking voor mobiel en internet. Maar het bedrijf heeft er een geduchte concurrent bij gekregen door de joint venture van Vodafone en het moederbedrijf van Ziggo. Versteeg gaat er daarom van uit dat een deel van de winstmarge terug moet vloeien naar de klant in de vorm van kortingen.

Deze voorspelling wordt niet door iedereen gedeeld. De sector zit helemaal niet te wachten op een prijsverlaging, zegt Poulus. Hij verwacht juist dat beide telecombedrijven pas gaan concurreren op prijs als de rek uit de markt is. Aan de omzetkant zullen de aanbieders volgens hem eerst proberen de consument zo veel mogelijk extra diensten te verkopen. Aan de kostenkant zal verder worden gekeken naar efficiëntere netwerken en innovatie, precies zoals KPN doet en waarschijnlijk blijft doen.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden