KPN opnieuw optimistischer

KPN heeft opnieuw zijn doelen aangescherpt, nu kostenbesparingen hun vruchten beginnen af te werpen. Het telecombedrijf behaalde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een nettowinst, ditmaal 192 miljoen euro....

Een jaar eerder leed het bedrijf nog 9,3 miljard euro nettoverlies, vanwege afwaarderingen op bezittingen van de mobiele divisie. Sinds deze boekhoudkundige schoonmaakoperatie boekt KPN weer nettowinst, 'gewoon zoals het hoort', aldus een tevreden topman Ad Scheepbouwer.

De operationele winst groeide vooral dankzij kostenbesparingen met 14 procent tot 1,25 miljard euro. Het aantal voltijds banen daalde 16 procent tot 33 duizend. KPN verlegt het jaardoel voor de winstgroei van 5 naar 10 procent.

Door het verbeteren van de kasstroom verlaagde KPN opnieuw zijn eindejaarsprognose voor de nettoschuld. Bij de laatste schatting, in mei, ging Scheepbouwer nog uit van tien miljard euro. Dat bedrag is echter nu al in zicht . Het doel is bijgesteld tot 'minder dan 9,5 miljard euro'.

De omzet daalde in het tweede kwartaal 1,3 procent tot 3,04 miljard euro. De daling valt toe te schrijven aan het afstoten van activiteiten, zoals de telefoongidsen. De kernactiviteiten - vaste en mobiele telefonie - vertoonden groei.

De mobiele tak zag de omzet met 6,4 procent groeien, en boekte vooral succes in Duitsland. Dochter E-Plus zag het klantenbestand sinds vorig jaar met 624 duizend oplopen tot 7,7 miljoen. Door kortingsacties en campagnes ging dit, zoals verwacht, ten koste van de winstmarges. E-Plus heeft een marktaandeel van 12,6 procent, ver achter de grootmachten Vodafone en T-Mobile.

In Nederland daalde het aantal mobiele KPN-bellers met 5 procent tot 4,9 miljoen. Vooral het afsluiten van inactieve prepaidklanten is hier de oorzaak van. KPN heeft nu een marktaandeel van 41 procent. De gemiddelde maandelijkse besteding per mobiele klant steeg van 33 naar 39 euro.

De groei van het aantal i-mode-klanten lijkt te versnellen. Eind juni telde de mobiele dienst 353 duizend gebruikers, intussen is de grens van vierhonderdduizend gepasseerd. Tot dusver leveren ze, na afloop van introductieaanbiedingen, maandelijks zes tot acht euro extra omzet per klant op. Scheepbouwer houdt vast aan het doel van één miljoen klanten eind dit jaar. Hij is optimistisch omdat KPN het potentieel aan klanten sterk heeft vergroot door nu ook i-mode voor prepaid te bieden. Bijna tweederde van alle mobiele klanten belt met een vooruitbetaald tegoed.

De vaste divisie wordt steeds winstgevender, maar heeft moeite met groeien - de omzet klom slechts 0,2 procent. KPN kampt met concurrentie van alternatieve aanbieders en een toenemend aantal huishoudens dat louter mobiel belt. Scheepbouwer schat dit aantal nu op 7 procent.

Het bijbehorende omzetverlies compenseerde KPN onder meer door het grote succes van adsl, ofwel snelle internetverbindingen. KPN heeft nu 513 duizend adsl-klanten, en rekent voor dit jaar op 675 duizend. Scheepbouwer zegt zich niet te laten meeslepen door de prijsoorlog die Versatel-dochter Zon heeft ontketend. 'Meedoen aan een prijzenslag die niet rendeert, heeft weinig zin.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden