KPN kwakkelt op zakelijke markt

Telecomconcern KPN heeft de omzet het afgelopen jaar flink zien teruglopen. Consumenten weten het bedrijf steeds beter te vinden, maar KPN heeft groeiende last van een slecht lopende zakelijke markt. Het directe gevolg: komend jaar wil topman Eelco Blok 450 miljoen euro besparen, onder andere door IT-systemen te versimpelen. Er gaan geen extra banen verloren.

Komend jaar wil KPN topman Eelco Blok 450 miljoen euro besparen Beeld anp

KPN kwakkelt de laatste tijd op de zakelijke markt, waar bedrijven steeds minder geld uitgeven aan bijvoorbeeld het plaatsen van vaste telefoons. Dat probleem speelt al jaren, maar een echte oplossing bleef ook in 2015 uit. Het zakelijke segment bepaalt voor meer dan een derde de omzet van KPN, die in 2015 op 7 miljard euro uitkwam; ruim 400 miljoen euro minder dan in 2014. KPN maakte vorig jaar overigens wel winst (659 miljoen euro) terwijl er in 2014 nog rode cijfers waren (min 598 miljoen euro).

Dat komt vooral door de consumentenmarkt, zei Blok, waar het relatief goed gaat. Steeds meer mensen bekijken video's op hun smartphones en tablets, waardoor het dataverbruik voor videostreaming bijna verviervoudigde. Ook hebben beduidend meer Nederlanders überhaupt toegang tot een mobiele telefoon. Eind 2014 had 77 procent een mobiel abonnement, inmiddels is dat 82 procent.

Uitmuntend

Bij KPN sloten zich in 2015 bijna 300 duizend nieuwe mobiele abonnees aan. Uitmuntende cijfers die volgens Blok onder meer komen door de verkoop van vernieuwende combi-pakketten, zoals een abonnement inclusief gratis onlinebellen of eentje waarbij klanten ook gratis kunnen luisteren naar muziekdienst Spotify.

Toch waakt het bedrijf op de consumentenmarkt voor een te grote jubelstemming. Concurrenten zijn er in alle soorten en maten en allemaal proberen ze elkaar de loef af te steken. Niet voor niks stapte de afgelopen twee jaar 40 procent van alle telefoonabonnees over naar een ander.

Fusiegesprekken

Deze week werd bovendien bekend dat de Britse telecomaanbieder Vodafone fusiegesprekken voert met internetaanbieder Ziggo - wat voor KPN een serieuze nieuwe concurrent zou betekenen. Toch zei topman Blok woensdag niet te vrezen voor de positie van KPN. 'Onze cijfers spreken voor zich.' De gecombineerde omzet van Ziggo en Vodafone Nederland is ongeveer 4,4 miljard, tegen 7 miljard voor KPN.

Wat voor KPN misschien nog wel uitdagender is dat de concurrentie, zijn de technologische veranderingen. Telecombedrijven hebbencontinu te maken met nieuwe diensten die nieuwe investeringen vergen (zo kostte de 4G-licentie KPN 1,2 miljard euro, terwijl 5G alweer klaar op de deur klopt.

De nieuwste uitdaging: 'the internet of things'. Denk aan een koe die de veearts via een thermometer met wifi meldt dat ze koorts heeft. Of aan een watermeter die zelf de stand doorgeeft aan de leverancier. Commercieel directeur Frank van der Post van KPN sprak onlangs van een 'verwachte explosie' van die diensten. Momenteel zijn zo'n 5 miljard objecten verboden met internet, naar schatting zijn dat er over vijf jaar 25 miljard. En dus werd woensdag bekend dat de uitrol van het daarbij horende LoRa-netwerk wordt versneld.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden