KPN gaat concurrentie te lijf

KPN gaat harder concurreren. Het telecombedrijf wil een einde maken aan het verlies van marktaandeel in mobiele telefonie, en gaat kabelbedrijven op hun eigen terrein aanvallen....

Van onze verslaggever Douwe Douwes

KPN is in Nederland in juni met een grootscheepse actie begonnen om verloren marktaandeel in de mobiele markt terug te winnen. 'Telfort heeft zijn tarieven verlaagd, Orange biedt prepaid-kaarten aan die oneindig geldig blijven, en ook T-Mobile is bijzonder agressief', zegt topman Ad Scheepbouwer van KPN. 'Toen hebben we gezegd: ''nu is het mooi geweest, als ons marktaandeel onder de 40 procent daalt zetten we een streep in het zand.'''

KPN is hard aan het concurreren geslagen. De tarieven voor SMS, de populaire tekstdienst op mobiele telefoons, werden fors verlaagd. De kosten van het bellen met mobiele telefoons naar vaste KPN-nummers zijn teruggeschroefd, en KPN introduceerde een voordelig familiepakket. 'U zult steeds weer nieuwe aanbiedingen zien', aldus Scheepbouwer. 'Dat het op de korte termijn wat kost, dat zij zo.'

Behalve de slag om de mobiele beller wil KPN actief worden op de kabel. Het bedrijf wil pakketten gaan samenstellen van telefonie, internet en televisie, en die via de kabel aanbieden. Dat betekent echter wel dat de Nederlandse kabelbedrijven - zoals Casema en UPC - hun netwerk open zullen moeten stellen. Zover is het nog niet, merkt Scheepbouwer. 'Wij hebben ons netwerk ook open moeten zetten voor nieuwe aanbieders, dus we begrijpen de reflex van de kabelaars wel. Er zal wel een uitspraak van Opta voor nodig zijn.' Opta is de toezichthouder op de telecommarkt.

Op termijn zal KPN ook de kabel op kunnen, verwacht Scheepbouwer. 'Als er erg wordt tegengesparteld, zal het maximaal ongeveer een jaar duren.' Dan wil KPN de diensten via de kabel goedkoper aan gaan bieden dan de huidige marktpartijen.

Scheepbouwer deed zijn uitspraken bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal. Die lagen boven de verwachting: de nettowinst verdubbelde tot bijna 400 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de kostenbesparingen die het bedrijf doorvoert: het aantal werknemers is in de laatste jaren fors teruggebracht.

Van een hogere omzet moet KPN het niet hebben. De inkomsten uit het vaste netwerk lopen terug, wat werd verergerd door een besluit van de toezichthouder. Opta verplichtte KPN om zijn MTA-tarieven te verlagen. Dat zijn de tarieven die een mobiel belbedrijf aan concurrenten in rekening brengt om telefoonverkeer af te handelen.

Ook lagere rentelasten hielpen het resultaat van KPN. Het bedrijf heeft de enorme schuldenlast die het eind jaren negentig had opgebouwd met enkele mislukte overnames en investeringen in UMTS-vergunningen teruggebracht tot 8,2 miljard euro. Daardoor hoeft het minder rente te betalen.

De sanering van de schuldenlast is vooral het werk geweest van Maarten Henderson, de financiële topman van KPN. Henderson zat gisteren voor de laatste maal naast Scheepbouwer. Hij gaat op 1 oktober bij energieconcern Nuon aan de slag, en wordt bij KPN opgevolgd door Marcel Smits van Vendex KBB..

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden