Kostennorm Ombudsman zet verzekeraars klem

Dure beleggingsverzekeringen worden onverkoopbaardoor norm Ombudsman...

De etalage bij Nationale-Nederlanden blijkt deze zomer opeens leeg te zijn. De verzekeraar verkoopt even geen woekerpolissen meer. Sommige van die beleggingsverzekeringen kunnen volgens de ING-dochter niet door de beugel, vanwege de hoge kosten.

Het doet denken aan recall, het terugroepen van een partij pindakaas omdat er wellicht glassplinters in zitten.

Pas na de zomer kan de klant weer terecht bij Nationale-Nederlanden. Dan kan hij kiezen uit producten die witter dan wit wassen. Ze zullen goedkoper en simpeler zijn dan de voorgangers die van het schap zijn gehaald.

Wat zegt de actie van Nationale-Nederlanden over de gevolgen van deze zogeheten Wabeke-norm, de kostenmaximering voor beleggingsverzekeringen? Wordt deze kostennorm voor oude polissen een ijkpunt voor nieuwe producten?

‘Vergelijk het met de introductie van een nieuwe auto’, zegt de woordvoerder van Nationale-Nederlanden in een poging de stap van een van ‘s lands grootste verzekeraars uit te leggen. ‘Het nieuwe model is in aantocht en het oude model wordt niet meer verkocht.’

Deze vergelijking gaat mank. De eerste autodealer die een paar maanden gaat zitten wachten in een lege showroom moet nog worden gevonden.

Autoverkopers zullen evenmin snel toegeven dat ze de oude modellen niet meer leveren omdat de kans bestaat dat de verlichting en de remmen niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften.

Zoiets zegt Oranje-sponsor Nationale-Nederlanden wel. De verkoop is gestaakt omdat de verzekeraar niet kan garanderen dat alle producten voldoen aan de norm die Jan Wolter Wabeke, de Ombudsman Financiële Dienstverlening, begin maart introduceerde.

De Wabeke-norm moest de impasse doorbreken tussen verzekeraars en boze klanten, verenigd in belangenorganisaties als Verliespolis en Woekerpolisclaim. Dit conflict gaat over ruim 6 miljoen beleggingsverzekeringen, vaak gekoppeld aan een hypotheek of een pensioenvoorziening.

De in deze producten verborgen kosten zijn veel hoger dan de klant kon vermoeden bij het afsluiten. Veel van die kosten, waarover de verkoper met geen woord had gerept, werden aan het oog onttrokken door fraaie rendementen en belastingvoordelen.

De Wabeke-norm loste de ruzie tussen verzekeraars en hun morrende klanten niet op. De verzekeraars konden zich wel vinden in de norm, maar de belangenclubs niet.

Uit de aanbevelingen van de Ombudsman pikten verzekeraars de minst pijnlijke variant. Als de kosten meer dan 3,5 procent per jaar zijn, zal het meerdere terugvloeien naar de verzekerden.

De belangenclubs vinden dit bod veel te mager en zoeken hun heil bij de rechter.

Dat betekent niet dat de Wabeke-norm zonder betekenis is. Verzekeraars riepen dat de norm alleen geldt voor oude polissen. In de praktijk blijkt het ook een ijkpunt geworden voor het toekomstig aanbod. Het valt immers moeilijk uit te leggen dat beleggingsverzekeringen na de publicatie van de norm duurder uitpakken.

Ook andere verzekeraars zeggen te sleutelen aan hun beleggingsverzekeringen om ze Wabeke-proof te maken.

Of het voldoende is om het geschonden vertrouwen in verzekeraars te herstellen, is de vraag. Kosten in financiële producten, zoals beleggingsfondsen, staan ter discussie. Zeker nu de rendementen op de beurs lelijk tegenvallen, zullen klanten daar nog gevoeliger voor worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden