Kortingskaart NS biedt plots geen korting meer
© Marcel Wogram

Kortingskaart NS biedt plots geen korting meer

Met een kortingskaart voor de daluren was een treinreis tot voor kort minstens 40 procent goedkoper. Maar de NS heeft zijn 'reisprincipe' aangepast met als gevolg: weg voordeel.

NS-reizigers met kortingskaarten voor het reizen in de daluren kunnen op lange trajecten in veel gevallen fluiten naar hun korting (minimaal 40 procent), ook als ze het grootste deel van hun reis buiten de spits afleggen. Eerder konden die reizigers als ze in de spits vertrokken op tussenstations in- en uitchecken, waarna ze de rest van de reis buiten de spits met korting konden voortzetten. Sinds 1 september kan dat niet meer. Bij de NS regent het klachten over de wijziging, die in alle stilte is doorgevoerd.

Reizigers met bijvoorbeeld een dal-urenkaart of voordeelurenkaart krijgen 40 procent korting als hun treinreis buiten de spitsuren (06.30-09.00 uur en 16.00 uur-18.30 uur) begint. Reizigers met een duurder Dal Vrij abonnement reizen buiten de spits zelfs kosteloos. Hoeveel Nederlanders een kortingskaart bezitten is niet bekend; de NS geeft daar om 'strategische redenen' geen informatie over.

Een dalurenreiziger die om 8.54 uur vertrekt uit Den Haag en om 10.32 uur arriveert in Nijmegen betaalt voor het hele traject het volle tarief. Tot voor kort kon de reiziger dat vermijden door op overstapstation Utrecht CS (aankomst 9.31 uur, dus buiten de spits) uit- en daarna weer in te checken. Op het traject Utrecht-Nijmegen reisde hij dan met 40 procent korting. Conform de voorwaarden van de NS: meer betalen in de spits, minder in de daluren.

Per 1 september heeft de NS deze oplossing praktisch onmogelijk gemaakt. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel overstap- of stoptijd hebben reizigers vrijwel nooit op tussenstations.

Bij consumentenorganisaties en de NS stromen de klachten sindsdien binnen. 'Daarom hebben we op ons klantenforum daar het belangrijkste thema van gemaakt', zegt de NS-woordvoerder. Inderdaad regent het klachten bij reizigersorganisatie Rover, bevestigt beleidsmedewerker Tim Boric. Bij ons ook, meldt plaatsvervangend hoofd Wilma de Jong van het OV Loket, een instantie waar ov-reizigers grieven kwijt kunnen.

Bij consumentenorganisaties en de NS stromen de klachten binnen

Een greep uit de bij dat OV Loket binnengekomen klachten: 'Ik reis al jarenlang twee keer per week vóór 9 uur van Dieren naar Arnhem en vervolgens na 9 uur van Arnhem naar Amsterdam. Sinds een paar weken merk ik dat bij het inchecken in Arnhem de display niet meer aangeeft dat ik 40 procent korting heb.' Een andere klacht: 'De NS heeft het onmogelijk gemaakt het vervolg van de reis na 9 uur 's ochtends met korting voort te zetten. Je krijgt niet het product waarvoor je hebt betaald.'

De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen die het tegenovergestelde probleem had. Op twaalf NS-stations moeten overstappers poortjes passeren waardoor ze gedwongen zijn na het uitchecken opnieuw in te checken. Daardoor moesten ze soms voor het tweede deel van hun reis het volle tarief betalen, terwijl ze de reis in de daluren waren begonnen. Per 1 september is het 'reisprincipe' aangepast: het moment waarop iemand voor het eerst incheckt bepaalt of er met korting wordt gereisd of niet.

Dat die ingreep onvoordelig uitpakt voor reizigers die in de spits vertrekken, maar in de daluren aankomen, verzweeg de NS aanvankelijk. Zelfs veel conducteurs wisten nergens van, blijkt uit reizigerservaringen die bij OV Loket en Rover zijn binnengekomen. Op de NS-site staat dat de groep reizigers die 'nadeel' ondervindt 'klein' is. 'Of er nu veel meer reizigers geholpen zijn, weet de NS helemaal niet', zegt Rikus Spithorst van consumentenorganisatie Beter OV.

Oplossingen

Advies van de NS: koop twee ov-chipkaarten of een e-ticket

De NS draagt twee oplossingen aan voor de kortingskaarthouders. De eerste is een tweede ov-chipkaart aanschaffen (kosten 7,50 euro). Met die kaart kan de reiziger op het overstapstation uitchecken om met de twee-de, die met korting, weer in te check-en om de wachttijd van 35 minuten te omzeilen. De tweede oplossing is vooraf een e-ticket lopen voor het trajectdeel dat de reiziger in de spits rijdt.

Vreemd genoeg hebben consumentenorganisaties ingestemd met het nieuwe 'reisprincipe' van de NS. Boric van Rover: 'Het was kiezen tussen twee kwaden. De echte weeffout dateert van 2014.' Hij doelt op het feit dat na de afschaffing van het papieren kaartje de reiziger geen kortingskaart voor een deel van het traject meer kon kopen. 'Daar hebben we ons erg tegen verzet.'

Hierbij een tip voor (een deel van de) gedupeerde kortingskaarthouders. Dit advies, aangedragen door een servicemedewerker van de NS zelf, gaat alleen op voor langere reizen, omdat reizigers die twee keer inchecken op één traject per definitie duurder uit zijn. De eerste kilometers van een reis zijn namelijk het duurst. Op korte reizen weegt dat nadeel zwaarder dan het voordeel van de 40 procent korting.

Het advies: op een overstapstation waar ook een andere vervoerder rijdt: eerst uitchecken bij de NS. Dan in- én uitchecken bij die andere vervoerder. Twee minuten wachten en dan weer inchecken bij de NS. Plots kan de rit wél met korting worden voortgezet. Ssstt... stilhouden.