Kopen is geven

Niet altijd gaat de winkelomzet in z’n geheel naar de fabrikant of de winkeleigenaar. Soms deelt een goed doel in de winst....

Embedded giving wordt het genoemd: je koopt een product, en een deel van het aankoopbedrag gaat naar het goede doel. Fijn gevoel voor de consument, geld voor een betere wereld en, niet te vergeten, goede marketing voor een het merk dat zich verbonden heeft aan het doel.

Nelson is een Nederlandse keten van 55 schoenwinkels, die vooral in kleinere gemeenten van de Randstad zit. Ze verkopen er merken als Geox en Ecco, maar hebben ook een eigen merk. Het label presenteert dit najaar een kindercollectie die is genoemd naar Orange Babies, een uit de modewereld voortgekomen Nederlandse liefdadigheidsorganisatie die zich inzet voor hiv-positieve moeders en hun baby's in Afrika. Op de schoenen en laarzen – er zijn vijftien modellen, waaronder laarsjes die duidelijk zijn geïnspireerd op de Amerikaanse Red Wing-boots – zit een oranje label met de naam van de stichting erop. Van de verkoopprijs wordt 5 procent geschonken.

Dat klinkt niet als een indrukwekkend percentage, maar het is geen goedkope manier om mee te liften op de reputatie van de hippe liefdadigheidsorganisatie, zegt woordvoerder Laura van Dam. ‘We hebben maar een kleine marge. Bij 10 procent zouden we verlies lijden.’ Bovendien beslaan de Orange Babies-modellen een groot deel van de totale kindercollectie. Van Dam schat dat er tussen de twintig- en de dertigduizend Orange Babies-schoenen en laarzen worden gemaakt. Bovendien steunde Nelson Orange Babies al op een andere manier: sinds anderhalf jaar betaalt de keten het levensonderhoud en het onderwijs voor 25 kinderen in een weeshuis in Namibië.

Ook het Nederlandse kinderwagenmerk Bugaboo is begonnen met embedded producten. Het doet dat onder de vleugels van RED, de liefdadigheidsorganisatie die in 2006 werd opgericht door U2-zanger Bono.

Misschien is liefdadigheidsorganisatie niet helemaal het goede woord. RED afficheert zich liever als ‘een ingenieus idee dat onze collectieve macht als consumenten verbindt aan onze aangeboren neiging anderen te helpen’. Onder de naam RED worden speciale producten gemaakt, een deel van de opbrengst gaat naar het Global Fund, dat zich inzet voor de bestrijding van aids, tbc en malaria. Bedrijven als Apple, Starbucks, Gap, Converse en Microsoft hebben zich aan het liefdadigheidsmerk verbonden, tot nu toe is er ruim 130 miljoen dollar opgehaald.

Bugaboo, het eerste Nederlandse merk dat meedoet, werd met RED in contact gebracht door Mabel van Oranje, die er op de achtergrond bij is betrokken. Het heeft een bijzondere editie van de Cameleon-kinderwagen gemaakt. Niet, zoals gebruikelijk bij RED-producten, in het rood, maar uitgevoerd in donker denim met een mat zwart onderstel, een rode rem en een witte leren tas.

Bij RED-producten is het gebruikelijk dat 40 procent van de winst van een product wordt afgedragen aan het Global Fund. Voor een rode iPod komt dat bijvoorbeeld neer op een tiende deel van de verkoopprijs. Bugaboo heeft gekozen voor aan andere aanpak: vanaf 1 oktober draagt het 1 procent af van de totale omzet van het bedrijf. Een indicatie: vorig jaar was die 70 miljoen. ‘Want je weet nooit of het product aanslaat’, zegt Bugaboo's marketingdirecteur Madeleen Latupeirissa-Klaasen. Ook betaalt Bugaboo voor het voeren van de naam RED.

Tot slot: oktober is het borstkankermaand, en ook dit jaar brengt een aantal Nederlandse bedrijven speciale producten op de markt. De opvallendste: een pump van Manfield met een open teen en een open hiel, voorzien van een roze strik van glittersteentjes. De verkoopprijs van 99,95 euro komt geheel ten goede aan de Stichting Pink Ribbon, die aandacht vraagt voor de strijd tegen borstkanker. Daarnaast doneert de winkelketen van elk ander paar verkochte schoenen 1 euro, tot het bedrag van 25 duizend euro is bereikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden