Koopjesjagers weer welkom bij Edah

Edah, een van de formules van het supermaktconcern Laurus, sluit de koopjesjagers weer in de armen. Die keerden de supermarkt de rug toe toen het bedrijf stopte met adverteren van goedkope aanbiedingen en alle aandacht richtte op de vaste klanten....

Door het wegblijven van de koopjesjagers ontwikkelde de omzet van de 320 Edah-winkels zich echter minder goed dan verwacht. De trouwe klandizie (40 procent van het klantenbestand, maar goed voor 70 procent van de omzet) kocht wel meer producten, waar Laurus ook beter aan verdiende. De koopjesjagers zijn echter de onmisbare visvijver om nieuwe vaste klanten te winnen. Dus adverteert de supermarkt er weer lustig op los met aanbiedingen.

Van een mislukking van de klantenkaart voor vaste klanten wil topman W. Angenent niets weten. 'Daar gaan we mee door. We verkopen daardoor meer producten met een hogere marge. De koopjesjagers willen we echter ook terug. Het is een tweesporenbeleid dat niet conflicteert.'

De omzet van het hele concern, bekend van Konmar, Edah, Basismarkt, Spar en Super de Boer, steeg de eerste zes maanden met 3,9 procent naar 6,1 miljard. Dat komt volledig voor rekening van de overnames in Spanje. In Nederland en België daalden de omzetten en op de Nederlandse markt, die goed is voor 73 procent van de concernomzet en 88 procent van de winst, verloor het concern een klein beetje marktaandeel. Dat komt vooral door de voortdurende sanering die bezig is bij de 316 kleine Laurus-supers.

De winst en het bedrijfsresultaat stegen beiden met 16 procent naar respectievelijk 107 miljoen en 177 miljoen. Angenent sprak van een heel goed eerste halfjaar. Laurus denkt nu over het hele jaar 15 procent meer winst te maken, waar eerst op een stijging van 10 procent werd gerekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden