Koopjes zijn er vooral voor de winkelier

'Tot wel 70 procent korting', 'wij betalen de btw', 'van-voor'. We zijn allemaal dol op koopjes en het is tegenwoordig altijd uitverkoop. De klant krijgt een goed gevoel, maar de verkoper profiteert.

Yvonne Hofs
null Beeld Peter van Hugten
Beeld Peter van Hugten

Volgende maand kunnen koopjes-jagers zich voor de laatste keer uitleven tijdens de Drie Dwaze Dagen van De Bijenkorf. De warenhuisketen maakte vorige week bekend dat het jaarlijkse kortingenfestijn na 33 jaar verdwijnt. De Bijenkorf richt zich tegenwoordig namelijk op een 'hoger segment' van de markt. De exclusieve clientèle die De Bijenkorf wil plezieren met dure designermerken zou geen prijs stellen op een evenement dat draait om de strategische inzet van puntige ellebogen rondom een bak goedkope sjaals.

Maar na Kerstmis is het elk jaar weer een gekkenhuis in de exclusiefste winkels van Londen. Voornamelijk Chinese toeristen komen met vliegtuigen vol uit Azië om in de Londense Christmas Aftersale hun slag te slaan in winkels van bekende modemerken als Prada, Gucci, Burberry en noem maar op. De taferelen die de Britse kranten beschrijven onderscheiden zich in niets van de reportages over de Drie Dwaze Dagen (geduw en getrek bij kledingrekken, lange rijen voor de winkel voor openingstijd), behalve in één ding: de prijskaartjes. De 'koopjes' kosten honderden ponden per stuk, maar de originele prijs was een paar honderd pond meer. Dus zijn de klanten gelukkig. Deze Chinese klanten met een hang naar exclusieve merken zijn precies het publiek waarop De Bijenkorf nu mikt. Zij blijken net zo vatbaar voor het woord 'korting' als alle anderen.

In Nederlandse winkels is het tegenwoordig altijd uitverkoop: altijd zijn er kortingsacties gaande en aanbiedingen te verkrijgen. Voor winkeliers zijn kortingen een beproefd middel om de omzet op te krikken: geef een klant het idee dat hij voordeel krijgt en hij is niet te houden. Maar pas op: niet alle kortingen zijn wat ze lijken. Dit zijn een paar veel gebruikte trucs om de klant een goed gevoel te geven, terwijl de verkoper de enige is die profiteert.

(Tekst gaat verder onder foto).

Winkelend publiek in de Bijenkorf tijdens de Drie Dwaze Dagen. Beeld anp
Winkelend publiek in de Bijenkorf tijdens de Drie Dwaze Dagen.Beeld anp

1. 'Tot wel' 70 procent korting

Dat bekt lekker op de winkelruit, al die hoge kortingspercentages die u als voorbijganger haast toeschreeuwen 'u bent een dief van uw eigen portemonnee als u niet naar binnengaat'. Eenmaal over de drempel blijkt die korting van 70 procent alleen te gelden op foeilelijke fluorescerende sokken die toch al niks kostten en waarin u niet dood gevonden wilt worden. Dat is het geniepige van dat 'tot wel'. De rest van de kortingen, vooral op de duurdere artikelen, gaat niet verder dan 15 procent. Maar ja, u bent nu eenmaal binnen, en die ene broek bevalt u wel, dus....

2. Het ene kortingspercentage is het andere niet.

Consumenten laten zich makkelijk bedotten door reclamekreten als '33 procent meer', blijkt uit onderzoek. Mediamarkt adverteert soms met btw-acties, waarbij de klant de btw van 21 procent wordt kwijtgescholden. De klant denkt dan dat hij 21 procent korting krijgt, maar het werkelijke voordeel is maar iets meer dan 17 procent. Reken maar uit: een artikel dat eerst inclusief btw 121 euro kostte, kost zonder btw 100 euro. Dat is ruim 17 procent minder, niet 21 procent minder. Mediamarkt weet dat veel klanten bij het woord 'btw-korting' onbewust denken aan 21 procent en maakt daar handig gebruik van.

3. Gemiddeld is beter.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten zelden het duurste artikel kiezen, want dan hebben ze het gevoel dat ze zich laten afzetten. Ze kiezen liever ook niet het goedkoopste artikel, want dan lijken ze gierig of armoedig. Dus als op de menukaart van een café drie soorten pils staan, kiezen de meeste klanten het bier met de middelste prijs, ongeacht hoe hoog die is. Cafébazen kunnen dus (binnen redelijke grenzen) hun omzet verhogen door een duur biertje aan hun assortiment toe te voegen en het goedkoopste van de bierkaart te schrappen. Dan bestellen klanten voortaan een duurder pilsje dan voorheen. Een truc in winkels is een duur artikel plaatsen naast een vergelijkbaar artikel dat veel goedkoper is. Omdat de klant het goedkope artikel vergelijkt met het dure artikel ernaast, denkt hij: 'zo, dat is een koopje', terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

4. De illusie van 'van-voor'

Hoeveel korting u krijgt, kunt u alleen zien als u ook de oorspronkelijke prijs kent. Winkels adverteren daarom veelvuldig met 'van-voor'-aanbiedingen, waarbij de actieprijs wordt vergeleken met de vorige verkoopprijs. Maar een onderzoek van de Consumentenbond naar kortingen van webwinkels wees uit dat webwinkels vaak de adviesprijs van de fabrikant hanteren als 'oorspronkelijke verkoopprijs', terwijl het artikel nooit voor die prijs te koop is geweest. De adviesprijs ligt namelijk vrijwel altijd hoger dan de verkoopprijs in de winkel, korting of geen korting. De 'van-voor'-aanbieding is dus nep. Supermarkten zijn er weleens op betrapt dat ze de prijs van bepaalde artikelen kort voor een actieweek verhogen, om die tijdens de actieweek weer te verlagen en te pronken met een aantrekkelijke 'aanbieding'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden