Koopje op Black Friday? Volgens een Britse consumentenbond is het weken later nóg goedkoper

Ze lijken geweldig, die buitenkansjes van Black Friday, het van oorsprong Amerikaanse koopjescircus dat vandaag losbarst. Maar volgens een steekproef van de Britse consumentenbond Which? is 60 procent van de producten die Britse (web)winkels als aanbieding aanprijzen in de rest van het jaar voor dezelfde en soms zelfs voor een lagere prijs te koop. Een enkele winkel erkent dat hij de prijzen na Black Friday nog verder verlaagt.

Black Friday in Rio de Janeiro, Brazilië. Beeld epa

Which? hield een jaar lang de prijzen bij van 35 gewilde elektronicaproducten, keukenapparaten en verzorgingsmiddelen die vorig jaar op Black Friday met korting werden aangeboden. Sommige artikelen werden nog geen drie weken later voor tientjes minder verkocht. Ook sjoemelden winkels met de oorspronkelijke prijs. Een espressoapparaat dat op Black Friday werd afgeprijsd van 821 euro naar 392 euro had bij dezelfde winkelier lange tijd een adviesprijs van 651 euro.

Vergelijkend onderzoek

'Dat is ook bij ons een bekend verschijnsel', zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. 'Winkeliers gaan soms heel creatief om met de adviesprijs.' Bedrijven zijn er in het verleden wel op betrapt dat ze vlak voor een kortingsactie de adviesprijs verhoogden, zodat producten werkelijk in prijs leken te zijn gezakt.

De bond doet zelf geen vergelijkend onderzoek naar de prijzen op Black Friday en daarna. 'In het verleden hebben we dat wel gedaan bij de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf en het Prijzencircus van V&D, maar die bestaan geen van tweeën niet meer. Het beeld van die kortingsacties was gemengd: sommige producten waren stukken minder duur, andere artikelen waren amper afgeprijsd of elders nog goedkoper.'

Dankzij internet kan de consument vandaag de dag veel beter nagaan of een koopje ook echt een koopje is, zegt de Consumentenbond. Een website als Tweakers laat bijvoorbeeld het prijsverloop van elektronische producten over een heel jaar zien.

Feestdagen

Black Friday is een verschijnsel dat in de Verenigde Staten is ontstaan en markeert het begin van de periode waarin consumenten inkopen doen voor de feestdagen. Het startschot valt de dag na Thanksgiving - een nationale feestdag op de laatste donderdag in november. Thanksgiving werd in de 19de eeuw in het leven werd geroepen om te danken voor een geslaagde oogst.

In Nederland doen onder andere Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Zalando mee aan Black Friday.

Amazon tijdens Black Friday. Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.