Kok stuit op ergernis met plan voor aanleg luchthaven in zee

Premier Kok voelt veel voor een luchthaven in zee, tot ergernis van menig belanghebbende. Dinsdag protesteerde een tiental partijen tegen de komst van een vliegveld voor de kust van Zuid-Holland....

Van onze verslaggever

SCHEVENINGEN

Op de pier van Scheveningen kregen voor- en tegenstanders gisteren de kans te reageren op het plan voor een luchthaven op een eiland. De bijeenkomst maakt deel uit van een reeks die de werkgroep Toekomstige Nederlandse Luchtvaart Infrastructuur (TNLI) deze week heeft belegd in de nabijheid van vier locaties die in aanmerking komen voor een luchthaven. De werkgroep heeft ongeveer twintig varianten bedacht waarin Flevoland, de Maasvlakte, Schiphol of de Noordzee de hoofdrol vervult.

In het Van der Valk-hotel op palen voor de Scheveningse kust lieten diverse bonden, stichtingen en groeperingen hun visie optekenen. Met een onlangs gepresenteerde studie van TNLI, waaruit een lichte voorkeur spreekt voor een eiland dat Schiphol binnen twintig jaar geheel of gedeeltelijk moet vervangen, zullen deze varianten binnenkort naar het kabinet worden gestuurd.

Het favoriete scenario van de werkgroep, die formeel geen voorkeur uitspreekt, kreeg weinig handen op elkaar. De provincie Noord-Holland toonde zich voorstander van een kunstmatig eiland, maar sprak de nadrukkelijke wens uit om de luchthaven voor de Noord-Hollandse kust te leggen, niet voor de Zuid-Hollandse. De provincie heeft een voorkeur voor een luchthaven die Schiphol volledig vervangt.

Ook de bouwers aangesloten bij het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) menen dat een vliegveld in zee de toekomst van de luchtvaart in Nederland het beste garandeert. Woordvoerder Nummerhuizen vindt dat de inspraakrondes te lang hebben geduurd en dat de bouw snel moeten beginnen, desnoods met geld van de private sector. Volgende maand zal de bond een offerte opsturen, kondigde hij min of meer grappend aan. Een medewerker van TNLI snelde toe om een afspraak te maken.

De opmerkingen van de bouwwoordvoerder konden op weinig sympathie rekenen. De meerderheid van de aanwezigen bracht op verontruste toon bezwaren te berde tegen de studie van de werkgroep die valt onder verantwoordelijkheid van de ministeries van VROM, Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken.

J. Nooitgedacht, vice-voorzitter van het Produktschap Vis, meent dat een vliegveld in zee de 'belangrijkste kinderkamer van veel vissoorten' bedreigt. Hij vindt dat de zee te gemakkelijk als onontgonnen terrein wordt beschouwd. 'Het mag geen automatisme worden om ambitieuze bouwprojecten naar het water te verplaatsen.'

Nooitgedacht voorziet vele problemen. De visstand zal achteruitgaan. Het vliegveld in zee zal de zones veranderen waarin vissen is toegestaan. Dat zal volgens hem uitmonden in tijdrovende procedures bij het Europese Hof. Ook miste hij in de plannen een financiële regeling voor gedupeerde zeelui. 'Er zal een schadevergoeding voor vissers moeten komen, zoals ook bij de Deltawerken is gebeurd.'

De aanwezige milieubewegingen - stichting Werkgroep Noordzee, stichting Duinbehoud, de Vogelbescherming, Milieucontact Heiloo - wezen vooral op de schadelijke en onherstelbare effecten voor flora en fauna langs de Noordzeekust.

Herhaaldelijk werd de werkgroep verweten dat de effecten van een luchthaven te water niet voldoende zijn doorberekend. Projectleider A. Verbaan beaamde dat volmondig. 'Het gaat om voorlopige berekeningen. Er zijn al vervolgonderzoeken gestart en er komen er meer.'

De milieugroeperingen maken zich onder meer zorgen over de geluidsoverlast. Over water draagt het lawaai van vliegtuigen vier maal zo ver, betoogden ze. Hoe dichter de start- en landingsbanen bij het wateroppervlak liggen, hoe meer overlast voor de kustbewoners. En stilte heeft een hoge prijs. Elke tien kilometer die de luchthaven verder in zee komt te liggen, kost drie miljard gulden.

Ook vogels kunnen volgens de milieuvertegenwoordigers problemen veroorzaken. In de trektijd zullen ze landen op het eiland, zoals ze vroeger deden op lichtschepen. Dat levert gevaar op voor dier, vliegtuig en de inzittenden daarvan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden