Koffergigant Samsonite zint op overname concurrent Tumi

Twee van de bekendste koffer- en tassenfabrikanten in de wereld bundelen hun krachten. Kofferconcern Samsonite wil de Amerikaanse concurrent Tumi overnemen.

Beeld EPA

Samsonite betaalt 1,8 miljard dollar (1,64 miljard euro) voor Tumi. Hiermee krijgt Samsonite een sterkere positie in het upmarket-segment van luxe koffers waarin Tumi opereert. Voor Tumi biedt de overname een kans nieuwe markten te gaan bewerken dankzij het enorme distributie-apparaat van Samsonite. 'Tumi kan onze gaten in het assortiment opvullen', aldus bestuursvoorzitter Ramesh Tainwala van Samsonite. Tumi is opgericht in 1975 en heeft nu een omzet van een half miljard euro.

Samsonite is veel ouder. Het concern werd in 1910 opgericht in de Amerikaanse stad Denver (Colorado). Onder de naam Samson werd daar sterke reisbagage ontwikkeld dat met name bestemd was voor goudzoekers die in dat gebied opereerden. Later werd onder de naam Samsonite ook een gewone koffer ontwikkeld. Samsonite kende veel verschillende eigenaren voordat het in 2011 opnieuw op de beurs van Hongkong werd genoteerd. Het hoofdkantoor werd vanwege fiscale redenen in Luxemburg gevestigd.

Samsonite kent een grote productievestiging in het Belgische Oudenaarde. Hier heeft het bedrijf een testcentrum, een zogenoemde martelkamer, waar de koffers worden getest onder extreme temperaturen en onder grote druk. In 2009 vond in België een sanering plaats toen het bedrijf in financiële problemen kwam. Nu worden de meeste koffers geproduceerd en getest in India. Samsonite klopt zich graag op de borst over de degelijkheid van het materiaal. In een televisiespot liet het concern onder meer een olifant op een van de koffers staan. In een andere skiede iemand op een Samsonite de berg af.

Gefragmentiseerd

Hoewel de koffermarkt in de wereld sterk is gefragmentiseerd, behoren Samsonite en Tumi samen met het Duitse Rimowa tot de grootste. Na de overname van Tumi zal Samsonite ongeveer 14 procent van de wereldmarkt voor reisbagage in handen hebben.

Tumi produceert koffers, aktetassen en laptoptassen in een prijsrange van 500 euro of meer. De koffers van Samsonite kosten tussen de 100 en 300 euro. Daarnaast verkoopt Samsonite onder het merk American Tourister nog goedkope bagagekoffers.

Tainwala bekende dat Samsonite al vijftien jaar lang achter Tumi aan zit. Na de beursgang is 2011 is Samsonite snel geëxpandeerd door overnames. Eerder werd met Hartmann and Lipault ook een andere kofferproducent in het luxesegement overgenomen. Verder kocht Samsonite de rugzakproducent High Sierra. Tumi opereert vooral op de Amerikaanse markt waar het ook 100 eigen winkels heeft. Samsonite wil het merk nu ook op grote schaal gaan distribueren op de Aziatische en Europese markt, zei Tainwala. Inmiddels zijn de Formule 1-coureur Nico Rosberg en het Aziatische model Claudia Kim gecontracteerd om de Tumi-bagage onder de aandacht te brengen in respectievelijk Europa en Azië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden