KLM zwicht voor Russische druk en sluit deal met luchtvaartmaatschappij ABC

Het Russische dreigement om dit weekeinde het luchtruim te sluiten voor de KLM, heeft effect gesorteerd. De luchtvaartmaatschappij sloot donderdag een akkoord met de Russische vrachtvervoerder AirBridgeCargo (ABC) over landingsrechten (slots) op Schiphol.

Een toestel van de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC). Beeld Wikimedia/Aero Icarus

Rusland pikte niet dat ABC 10 van zijn 23 wekelijkse vrachtvluchten op Schiphol moest staken, omdat de luchthaven vol zit. Het land dreigde eerder deze week Nederlandse vliegtuigen uit zijn luchtruim te verbannen als er voor zaterdag geen oplossing zou komen. De nationale overheden overlegden daarop en brachten de luchtvaartmaatschappijen samen aan tafel om een oplossing te bedenken.

Commerciële deal

Over de inhoud van het akkoord met ABC zwijgt KLM. Alles wijst erop dat KLM een deel van zijn landingsrechten uitleent aan ABC. ABC laat weten dat de eisen van de vrachtvervoerder zijn ingewilligd en dat de vervoerder het verkeer op Schiphol in de komende weken volledig hervat.

Slotcoördinator Caroline Ditvoorst, die over de landingsrechten op Schiphol gaat, beschuldigde de Nederlandse regering er vrijdag in NRC Handelsblad van een knieval te maken voor de Russische overheid. Ze was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vindt de deal geen knieval voor Rusland. Het acute probleem is door KLM en ABC onderling opgelost, zegt ze. 'Het Russische luchtruim blijft toegankelijk voor de Nederlandse luchtvaart.'

Paardenmiddel

Omdat het aantal passagiers op de Nederlandse luchthaven explosief groeit, kortwiekte Schiphol in september het vrachtverkeer op de luchthaven. De luchthaven dwong Emirates SkyCargo negen à tien vluchten te schrappen, Singapore Airlines moest vijf vrachtvluchten inleveren. Het Russische ABC werd met het verlies van tien vluchten het zwaarst getroffen.

KLM kan ABC de verloren slots wel lenen, maar niet geven, omdat luchtvaartmaatschappijen niet gaan over de verdeling van de landingsrechten op Schiphol. Schiphol stelt twee keer per jaar vast hoeveel vliegtuigen er kunnen landen. De slotcoördinator verdeelt die vluchten vervolgens over de luchtvaartmaatschappijen.

Minister Van Nieuwenhuizen zegt dat het conflict alleen voor het komende winterseizoen opgelost is. Voor de langere termijn heeft Schiphol van het ministerie opdracht gekregen een slotverdeling te bedenken waarmee een meerderheid van de Schiphol-gebruikers kan leven.

Als Rusland het luchtruim sluit, zullen veel vluchten naar Azië langer duren

De sluiting van het Russische luchtruim voor Nederlandse vliegtuigen is een paardemiddel voor een relatief onbenullig geschil, zegt Joost van Doesburg van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). 'Het was niet dat Europa daardoor niet meer toegankelijk was voor ABC. Er zijn genoeg andere luchthavens in de buurt.'

Van Doesburg vreest dat andere landen lering zullen trekken uit het Russische voorbeeld. 'De Nederlandse overheid moet weerstand bieden aan zo'n Russisch dreigement. Misschien gaan de Russen dit dreigement vaker gebruiken, nu ze hebben gezien dat het werkt.' Ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens vreest de gevolgen. 'Andere luchtvaartmaatschappijen kunnen dit ook gaan doen.'

Er is evenwel weinig kans dat andere Schiphol-gebruikers het dreigement kunnen kopiëren. Weinig landen hebben zo'n gunstige geopolitieke positie als Rusland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden