KLM verkoopt prijsvechter Buzz aan Ryanair

KLM heeft haar Britse dochteronderneming Buzz verkocht aan de Ierse prijsvechter Ryanair. Met de transactie is 30 miljoen euro gemoeid...

Ryanair telt 23,9 miljoen euro neer voor Buzz. Daarbovenop krijgt KLM bezittingen terug (start- en landingsrechten, toestellen) ter waarde van ongeveer 7 miljoen euro, zo lichtte een woordvoerder vrijdag toe.

De verkoop komt niet echt als een verrassing. KLM gaf eerder deze maand, bij de presentatie van de kwartaalcijfers, al voorzichtig aan van Buzz af te willen. Buzz leed onder de zware concurrentie van Ryanair en easyJet, de belangrijkste tegenspelers op het gebied van goedkope vluchten.

De overname betekent een verdere consolidatie in de nog jonge sector van de luchtvaart die de traditionele maatschappijen bevecht met het zogenoemde vliegen zonder franje. Het Britse easyJet, de grootste concurrent van Ryanair, kocht vorig jaar al voor ruim 600 miljoen euro het Britse Go (oorspronkelijk opgezet door British Airways) en Deutsche BA.

KLM wilde in het verleden Buzz ook uitbreiden, maar liet overnamekansen aan zich voorbij gaan. Financieel topman R. Ruijter van KLM typeerde Buzz vrijdag als een activiteit 'met een hoog risicoprofiel'.

Bovendien werden de vooruitzichten op winstgevendheid het afgelopen jaar behoorlijk verkleind door de komst van nieuwe prijsvechters op vooral de Duitse en de Franse markt. Om op lange termijn rendabel te blijven, waren grote investeringen nodig.

KLM zette vier jaar geleden Buzz op poten om tegenwicht te bieden aan prijsstunters Ryanair en easyJet. Buzz werkte zich op tot de derde 'low cost carrier' in Europa, maar zadelde KLM ook op met de vraag welke strategie het bedrijf wilde volgen. Afwisselend verschenen berichten dat KLM de dochter wilde afstoten of juist uitbouwen.

Voor goedkope tickets richt KLM zich nu volledig op Basiq Air, van dochteronderneming en chartermaatschappij Transavia. Vanaf Schiphol en Rotterdam Airport kan met Basiq Air gevlogen worden naar vijftien Europese bestemmingen.

Topman M. O'Leary van Ryanair noemde Buzz vrijdag 'een koopje'. De Ieren zeggen de aankoop bijna geheel met hun kasreserves te kunnen betalen. Met Buzz denkt Ryanair het aantal passagiers van twee miljoen tot vier miljoen per jaar te kunnen opvoeren.

Buzz heeft momenteel een netwerk van 21 routes vanaf Londen Stansted naar Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje en twee binnenlandse routes in Frankrijk. Na inlijving van Buzz gaat Ryanair onrendabele vluchten schrappen. Op de resterende vluchten worden meer toestellen ingezet en de prijzen verder verlaagd.

Ryanair gaat niet vliegen op Schiphol. De Ieren hebben momenteel Eindhoven als start- en vertrekpunt en in mei komt daar Maastricht-Aachen Airport bij.

De overname moet 1 april zijn afgerond. Beide partijen hebben ook afgesproken dat KLM de BAe-vliegtuigen van Buzz aan haar eigen vloot zal toevoegen. Ryanair vervangt deze vliegtuigen door Boeings, die volgens de Ieren efficiënter zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.