KLM-top: ‘Luchtvaart in crisis door kerosineprijs’

De internationale luchtvaartsector is vanwege de explosief gestegen olieprijs in een diepe crisis gestort. In Europa en de Verenigde Staten zullen sommige maatschappijen mogelijk bankroet gaan....

Deze gitzwarte boodschap verkondigde Air France-KLM-topman Jean-Cyril Spinetta donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. ‘De komende weken, maanden en jaren gaat de hoge olieprijs veel slachtoffers eisen’, aldus Spinetta, die leiding geeft aan de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, gemeten naar omzet.

Volgens Spinetta verkeert vooral de Amerikaanse luchtvaartindustrie in grote problemen. De bedrijven kampen met een enorme schuldenlast en hebben zich niet goed ingedekt tegen de extreme stijgingen van de kerosineprijs.

Spinetta: ‘Met uitzonderingen van Southwest heeft geen enkele grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij nog vet op de botten. Ze zijn compleet gestript, meer bezuinigen kunnen ze gewoon niet meer. Fuseren is nog het enige alternatief voor ze.’

Ook in Europa gaat het met veel maatschappijen snel berg afwaarts, voorspelt Spinetta.

‘De gevolgen zijn al zichtbaar. Steeds meer maatschappijen schrappen vluchten en laten hun vliegtuigen aan de grond staan. Maar niet Air France-KLM. Wij zullen juist als winnaar uit de strijd komen. Air France-KLM is een kerngezond bedrijf met heel goede vooruitzichten.’

De topman denkt juist te kunnen profiteren van de crisis. ‘Als concurrenten failliet gaan of worden overgenomen, betekent dat extra marktaandeel voor ons. Dat hebben we destijds ook gezien bij het bankroet van Swissair en Sabena.’

Europese luchtvaartmaatschappijen die het vanwege de hoge olieprijs extra moeilijk zullen krijgen zijn volgens Spinetta ‘zogenaamde goedkope budgetmaatschappijen’. ‘Als de kerosineprijs blijft stijgen, moeten zij hun ticketprijs misschien wel verdubbelen. Voor veel klanten van deze maatschappijen wordt het dan te duur om te vliegen. Dat geldt ook voor ons, maar in veel mindere mate.’

Ook al is Air France-KLM vol vertrouwen over de toekomst, de maatschappij voelt net als haar concurrenten de gevolgen van de fors opgelopen olieprijs. Het Frans-Nederlandse concern boekte in het vierde kwartaal van het boekjaar 2007/2008 een nettoverlies van 542 miljoen euro. De koers ging als gevolg van dit nieuws gisteren flink onderuit.

Het verlies werd voor een groot deel veroorzaakt door een eenmalige voorziening van 539 miljoen euro in het kader van kartelonderzoeken in Europa en de Verenigde Staten. Maar ook zonder die last dook het bedrijf in de rode cijfers.

De nettowinst van Air France-KLM over het gehele boekjaar daalde 16 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 748 miljoen euro. De omzet nam wel toe, van 23,07 naar 24,11 miljard euro.

Ook het operationele resultaat over het hele jaar steeg, van 1,24 miljard naar 1,41 miljard euro. In het vierde kwartaal leed Air France-KLM evenwel een operationeel verlies van 46 miljoen euro.

De vliegmaatschappij voorziet door de hogere brandstofkosten een winstdaling in 2008/2009. Zij verwacht komend boekjaar een operationeel resultaat van circa 1 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden