KLM steeds dichter bij Air France

KLM wordt steeds meer in handen van Air France en het Skyteam gedreven. Dinsdag besloot de Amerikaanse kartelpolitie DOT dat KLM-partner Northwest, Continental en Delta mogen doorgaan met hun samenwerking in de VS....

Northwest is een partner van de KLM op transatlantische vluchten. Met Continental deelt KLM vluchten.

Delta Airlines zit samen met Air France in de alliantie Skyteam. De toevlucht van het noodlijdende KLM, dat twee- tot drieduizend banen moet schrappen, tot het Skyteam lijkt daardoor steeds waarschijnlijker.

KLM ontkent dat de bemoeienis van de DOT invloed heeft op de keuze van een partner. De luchtvaartmaatschappij zegt met zowel Air France als met British Airways te spreken. KLM hoopt op redelijk korte termijn uitsluitsel te geven. Maar of dat lukt voor de presentatie van de jaarcijfers op 8 mei, is volgens een woordvoerster allerminst zeker.

Inmiddels is Star Alliance, een andere grote alliantie in de luchtvaart, in grote problemen geraakt doordat Air Canada uitstel van betaling heeft aangevraagd. Het is na United Airlines de tweede belangrijke pijler van Star Alliance die de gang naar de rechtbank moet maken. Air Canada, de grootste maatschappij van Canada met 36 duizend werknemers, wil zich met uitstel van betaling beschermen tegen schuldeisers. De schuldenlast van de onderneming is 7,4 miljard euro.

Air Canada zegt dat een grondige reorganisatie noodzakelijk is om zijn activiteiten te kunnen voortzetten. De directie vraagt loonoffers, maar de vakbonden wijzen die tot nu toe af.

Om door te kunnen vliegen heeft Air Canada bij een van zijn belangrijkste schuldeisers, de financieringsmaatschappij General Electric Capital Canada, een nieuw krediet van 1,05 miljard Canadese dollar geregeld.

Air Canada maakt per dag miljoenen dollars verlies als gevolg van de overcapaciteit in de luchtvaart, de nasleep van de terreuraanslagen, de hevige concurrentie van prijsvechters en sinds kort de oorlog tegen Irak alsmede de uitbraak van de longziekte SARS.

Ook bij prijsvechter Easyjet wordt de buikriem aangehaald. Ondanks eerdere beloftes dat niet te doen, ontslaat Easyjet toch 114 voormalig medewerkers van het vorig jaar overgenomen GO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden