KLM schrapt vluchten na teleurstellend kwartaal

Luchtvaartmaatschappij KLM is somber over de nabije toekomst na een tegenvallend derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2002/2003. KLM schrapt de komende maanden vluchten maken om de verminderde inkomsten op te vangen...

De inkomsten van het vracht- en passagiersvervoer vielen lager uit dan verwacht en de vooruitzichten zijn niet gunstig. Het bedrijf zal daarom nog verder in de capaciteit snoeien, meldde KLM donderdag voorbeurs.

Het bedrijf boekte het derde kwartaal een nettoverlies van 66 miljoen euro, conform de verwachting van analisten. Het resultaat was een verbetering ten opzichte van het verlies van 94 miljoen euro in 2001. Maar in dat jaar ondervond de KLM de negatieve gevolgen van de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten, dus gaat volgens het bedrijf de vergelijking mank.

Het verlies per aandeel kwam uit op 1,41 euro. Het bedrijfsresultaat was 63 miljoen euro negatief, de omzet bedroeg 1,6 miljard euro tegenover 1,5 miljard in 2001.

De KLM houdt vast aan de eerder gegeven winstwaarschuwing: het lopend boekjaar wordt waarschijnlijk met een negatief bedrijfsresultaat afgesloten.

De cijfers over het derde kwartaal werden negatief beïnvloed door een afschrijving van 8 miljoen euro op de vloot Boeings 747-300. Bovendien speelt de oorlogsdreiging in Irak en het uitblijvend economisch herstel de maatschappij parten. De hoge olieprijzen deerden de KLM nauwelijks wegens de lagere dollarkoers.

Hoewel meer reizigers (15 procent) met de maatschappij vlogen en de capaciteit met 9 procent toenam, is het bedrijf toch ontevreden. De inkomsten per vlucht stegen nauwelijks ten opzichte van dezelfde periode in 2001.

De ticketprijzen waren niet hoog genoeg om de inkomsten op peil te houden. De KLM krijgt in Europa sterke concurrentie van onder meer de prijzenvechters easyJet en Ryanair.

Om de verminderde inkomsten op te vangen, houdt de KLM de rest van het winterseizoen, dat 30 maart afloopt, een aantal vliegtuigen aan de grond. Bovendien neemt het bedrijf het komend zomerseizoen onder de loep. Verder is de KLM van plan om sommige vacatures niet op te vullen, waarbij volgens Ruijter geen gedwongen ontslagen vallen.

Ook de inkomsten van het vrachtvervoer bleven gelijk aan dezelfde periode in 2001. Vooral in december viel het vrachtvervoer tegen. De groei was toen vrijwel nihil.

De bezettingsgraad bij de KLM-prijsvechter Buzz was minder dan verwacht, door hevige concurrentie van vooral easyJet en Ryanair. De capaciteit nam met 33 procent toe.

Ruijter sluit niet uit dat de KLM een meerderheidsbelang in Buzz zal verkopen, om zo de financiële risico's te delen. De KLM is op zoek naar een partner, zei hij. Transavia (80 procent KLM) draaide redelijk.

De boete van 150 miljoen euro die de KLM aan de Italiaanse maatschappij Alitalia moet betalen, is niet opgenomen in de resultaten over het derde kwartaal. De Nederlanders onderhandelen nog met de Italianen over de financiële afhandeling. De KLM wil volgens Ruijter voorkomen het hele bedrag contant te moeten betalen. Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld dat de KLM de vliegtuigen van Alitalia op Schiphol onderhoudt.

De loonkosten zijn het derde kwartaal met 10 procent toegenomen. Dit is volgens Ruijter vooral te danken aan de nieuwe CAO die de maatschappij eind vorig jaar heeft afgesloten. De KLM heeft 1,27 miljard euro in kas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden