KLM schrapt mogelijk functie van purser

De hoogste stewards en stewardessen bij KLM raken binnenkort mogelijk hun zilveren strepen kwijt. KLM wil namelijk af van de functie van purser. Dit heeft het bedrijf in een bezuinigingsplan aan het cabinepersoneel bekendgemaakt.

Een KLM-stewardess op Schiphol.Beeld anp

De cabinemedewerkers serveren onder andere de drankjes en maaltijden uit tijdens de vlucht, informeren de passagiers en zien erop toe dat de veiligheidsinstructies worden nageleefd. Van de 9000 cabinewerkers van KLM hebben er ongeveer 1500 de rang van 'purser'. Dat zijn stewards en stewardessen die vaak na vele jaren dienst zijn opgeklommen tot leidinggevende en daarom een hoger salaris krijgen. Ze zijn te herkennen aan de vier zilveren strepen op de schouder (bij de mannen) of onder op de mouw (bij de vrouwen). De purser verwelkomt onder meer via de microfoon de passagiers, leest veiligheidsinstructies op, stuurt de overige tien tot twaalf teamleden aan, maar hoeft in principe zelf geen eten en drinken uit te delen.

Op intercontinentale vluchten werken nu meestal twee van deze pursers. De luchtvaartmaatschappij wil op die vluchten nog maar één leidinggevende inzetten, die dan niet meer de titel purser krijgt. Op de korte - en middellange Europese vluchten, waar nu nog één purser dienst doet, zal er straks überhaupt geen klassieke leidinggevende meer zijn. Een van de ervaren, maar goedkopere krachten onder de stewardessen moet de managementtaken er dan bij doen.

'Zo kunnen we ons personeel slimmer en flexibeler inzetten en de klant beter bedienen', aldus een KLM-woordvoerder, die uitlegt dat alle leidinggevenden voortaan mee gaan werken met het 'gewone' personeel. Volgens haar brengt de verandering geen verlies van banen met zich mee en schept het nieuwe systeem meer carrièremogelijkheden.

'KLM wil saneren. De boodschap naar de klant toe is de verpakking', reageert Annette Groeneveld, voorzitter bij VNC, de grootste vakbond van het cabinepersoneel en senior purser bij KLM. De VNC vreest dat de 'titelroof' tot slechtere arbeidsvoorwaarden leidt.

Volgens Groeneveld heeft de purser als aparte functie wel degelijk meerwaarde, zeker op vluchten waarop er meer dan 350 passagiers meegaan. Daar moet men nu al rennen, vliegen, springen om de medewerkers te helpen bij problemen. Als passagiers agressief worden of vluchten vertraagd zijn, is een gezaghebbende figuur in de cabine onontbeerlijk, zegt Groeneveld. 'Wie hakt straks de knopen door?'

(Tekst gaat verder onder foto).

Archieffoto van KLM-personeel.

De luchtvaartmaatschappij moet de kosten verlagen om te concurreren met Europese prijsvechters en opkomende maatschappijen uit het Midden-Oosten. Vorig jaar zijn de cabinemedewerkers al akkoord gegaan met een versobering van de werk- en rusttijden, eerder stemden ze in met aanpassingen van hun salarissen. KLM wil de productiviteit - met dezelfde handen meer werk verrichten- nog eens vier procent verbeteren de komende jaren.

De VNC weigert te praten over wat voor bezuinigingen dan ook zolang een ander probleem nog niet uit de wereld is geholpen. KLM moet eerst 35 miljoen euro aan zogeheten herstelpremies voor 2016 storten in hun pensioenfonds. Dit is KLM verplicht, aldus de VNC. In het verleden heeft het bedrijf beloofd pensioentekorten aan te vullen, maar deze afspraak is volgens de vakbond 'eenzijdig door KLM gewijzigd.' De cabinemedewerkers stappen daarom binnenkort naar de rechter.

KLM heeft een troef achter de hand in de vorm van zo'n 250 seizoensmedewerkers met tijdelijke contracten. Deze krachten huurt de vliegtuigmaatschappij in tijdens pieken in de zomer- en winterdienstregeling. KLM dreigt de contracten echter stop te zetten vanaf september, waardoor er een tekort aan personeel ontstaat en cabinemedewerkers van zelf harder moeten gaan werken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden