KLM schrapt 4500 banen 'om te overleven'

Bij KLM verdwijnen niet drieduizend banen, zoals eerder was aangekondigd, maar eerder 4500 banen. Het aantal gedwongen ontslagen komt waarschijnlijk lager uit dan aanvankelijk gedacht....

De radicale ingreep is nodig om de kosten te drukken. 'Er is geen tijd te verliezen', meent Van Wijk.

De directie vindt de kosten structureel te hoog. Daarom wil KLM 10 procent bezuinigen. Ook pleitte Van Wijk opnieuw voor het aangaan van samenwerkingsverbanden. 'Om te overleven.'

Voor het eerst liet hij doorschemeren dat de kans op toetreding tot Skyteam, een alliantie van Air France en het Amerikaanse Delta, groter is dan samenwerking met One World van onder meer British en American Airways.

De aankondiging van het banenverlies komt een dag nadat KLM met de bonden een sociaal plan heeft afgesproken. Twee vakbonden zijn akkoord, twee andere gedogen het, het CNV heeft zijn eerdere fiat weer ingetrokken.

Bij gedwongen ontslag mag de KLM-werknemer nog een jaar in dienst blijven om een andere baan te zoeken. In ruil hiervoor schuiven de bonden de loonsverhoging van 2,5 procent, die de werknemers in oktober zouden krijgen, acht maanden door.

Bestuurder Jan van den Brink van FNV Bondgenoten voelt zich nu 'gepiepeld'. 'Dinsdagavond zaten we over een sociaal plan te overleggen en zweeg KLM over de 4500 banen. Onfatsoenlijk.'

KLM verwerpt de beschuldiging, omdat het bij het sociaal plan niet ging om aantallen, maar om een procedure bij ontslag.

Op de aandeelhoudersvergadering reageerden KLM-bestuurders kribbig op kritische vragen. 'Misschien weet u het beter', beet topman Van Wijk de directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) Peter Paul de Vries toe toen die wees op wanprestaties.

De voorzitter van de raad van commissarissen Floris Maljers prees de directie. In het jaar dat KLM het grootste verlies (416 miljoen euro) ooit schreef, zei Maljers dat gezien de barre omstandigheden KLM 'goed, zo niet bijzonder goed' had gepresteerd. Deze woorden schoten De Vries, die pas na aandringen het woord kreeg, in het verkeerde keelgat.

Het jaar 2002 is het 'slechtste ooit', aldus De Vries. KLM kreeg bovendien een claim van 181 miljoen euro aan de broek wegens het verbreken van een samenwerkingsverband met Alitalia. Prijsstunter Buzz werd enkele maanden na de lancering om de derde prijsvechter van Europa te worden, 'voor een prikkie' verkocht aan concurrent Ryanair. De doelstelling om een rendement op geïnvesteerd vermogen van 14 procent te halen is de afgelopen zes jaar 'geen enkele keer gehaald'. Het doel om met minder personeel de klus te klaren, mislukte. 'Er werken meer mensen bij KLM dan ooit.' En ten slotte daalde de koers van het aandeel KLM onder leiding van Van Wijk van ongeveer 30 euro naar 8 euro.

Maljers vond het niettemin redelijk dat de top voor het jaar 2001-2002 de maximale prestatiebonus van 50 procent van het salaris krijgt. Van Wijk verdient daardoor dit jaar (de bonus wordt vertraagd uitgekeerd) mét pensioenaanvulling 1,3 miljoen euro.

Ook de Nederlandse Staat, grootaandeelhouder van KLM, was kritisch over de beloning. Een vertegenwoordiger noemde deze 'inconsequent of op zijn minst onduidelijk', omdat niet alle doelstellingen zijn gehaald. Voor boekjaar 2002-2003 ziet de directie, gezien de slechte resultaten, wel af van de bonus. Dat scheelt Van Wijk ruim 317 duizend euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden