NieuwsVakbonden

KLM-saneringsplan gaat hoe dan ook naar de minister – liefst mét, desnoods zonder akkoord

KLM stuurt donderdag hoe dan ook een saneringsplan naar politiek Den Haag. Liefst doet het bedrijf dat inclusief een akkoord met de vakbonden, maar als dat er niet is, gaat het eigen plan toch naar minister Hoekstra van Financiën.

Een toestel van KLM landt op Sint-Maarten. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Dit heeft KLM bevestigd na uitlatingen van bestuurder Kim Bruggeman tegenover het ANP. Als vicepresident voor sectorrelaties en compensatie was hij de laatste maanden een van de onderhandelaars met de vakbonden. Inzet  is het voldoen aan de eisen die Den Haag stelde aan een steunpakket ter waarde van 3,4 miljard euro. 

Opmerkelijk aan de uitspraak van Bruggeman is dat volgens bronnen in Den Haag minister Hoekstra wel een fiat van de bonden met de herstructureringsplannen zou verlangen. De acht bonden waarmee KLM moet overleggen zijn echter onderling verdeeld. 

De FNV-bond voor het grondpersoneel vindt bijvoorbeeld dat er geen financieel offer mag worden gevraagd van werknemers die tot anderhalf modaal verdienen en heeft het eindbod van KLM woensdag verworpen. ‘Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel’, oordeelt bondsbestuurder Jan van den Brink.

De bonden waren eerder dit jaar al gepikeerd toen de luchtvaartmaatschappij besloot om eenzijdig de in cao’s afgesproken jaarlijkse loonverhoging op te schorten.

Om de 2,4 miljard euro aan leningen en 1 miljard euro aan staatsgaranties voor leningen te krijgen, moet KLM van de overheid de kosten met zeker 15 procent terugbrengen. Ook moet het aantal nachtvluchten omlaag en zijn er eisen gesteld aan een minimaal gebruik van biobrandstof. Aan werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, wordt bovendien een loonoffer van minstens 20 procent gevraagd.

Bruggeman benadrukt dat de gesprekken met de bonden geen normale cao-gesprekken zijn, maar dat beide zijden het risico lopen in ‘klassieke patronen’ te vervallen. ‘Normaal knok je een beetje over hoeveel erbij komt, nu gaat het om het inleveren van arbeidsvoorwaarden en staat het voortbestaan van het bedrijf op het spel.’

Halfvolle vliegtuigen

Ook de traditionele onderhandelingstactiek van voor-wat-hoort-wat werkt volgens Bruggeman niet meer. ‘Dat past niet bij de situatie van het bedrijf. Het gaat echt heel slecht, de vliegtuigen zijn halfvol.’ Daarmee verwijst hij naar de coronacrisis waardoor het aantal geboekte vliegreizen gekelderd is.

Belangrijk struikelblok is de invulling van het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en de eis van verschillende bonden dat personeel dat tot anderhalf keer modaal verdient, wordt ontzien. Bruggeman en KLM menen dat als verdieners van een modaal inkomen hun in de cao afgesproken loonsverhogingen niet krijgen, ze verder niets hoeven in te leveren. Volgens sommige vakbonden zouden zij echter helemaal niet moeten lijden onder de kostenbesparingen en dus wel gewoon loonsverhoging moeten krijgen. De FNV voor grondpersoneel keert zich ook tegen de afschaffing van de onregelmatigheidstoeslag. Dat maakt een kwart van het salaris uit van het personeel in bijvoorbeeld de bagage- en vrachtafhandeling.

Onrust is ook ontstaan na berichten dat KLM een deel van de grondafhandeling zou willen uitbesteden aan Dnata, een dochterbedrijf van concurrent Emirates. Dat zou het verlies van honderden banen betekenen.

De ondernemingsraad heeft al wel een positief advies gegeven voor de plannen. Bruggeman hoopt in een laatste onderhandelingsronde er ook met de bonden uit te komen. ‘We hebben vannacht nieuwe voorstellen rondgestuurd en gaan vanmiddag om de tafel. Als het nodig is, maken we er nachtwerk van.’

De ondernemingsraad van KLM liet eerder weten dat er minder ontslagen nodig zijn dan eerder werd gevreesd - 1.000 in plaats van 1.500. In totaal schrapt het concern de komende jaren tussen de 4.500 en 5.000 arbeidsplaatsen. Een deel verdwijnt door natuurlijk verloop en omdat duizenden KLM’ers gebruik maken van een vrijwillige vertrekregeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden