KLM rekent op nog eens honderd miljoen gulden hogere omzet

KLM denkt in de komende drie jaar de omzet met 100 miljoen gulden meer te kunnen verhogen dan het vorige week aankondigde....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Bij de presentatie van de operatie Focus 2000 vorige week was er nog sprake van het behalen van 500 miljoen gulden aan extra inkomsten. Op een bijeenkomst met financiële analisten gaf de KLM-directie maandag echter aan inmiddels uit te gaan van een inkomstenstroom over drie jaar die nog eens 100 miljoen hoger ligt dan de eerdere raming.

Het grootste deel van de extra inkomsten, 250 miljoen gulden per jaar, moet komen uit de invoering van een zogeheten zes-blokkensysteem. Momenteel concentreert KLM vertrek en aankomst van toestellen op Schiphol in drie golven. Door het creëren van deze 'spitsuren' kunnen passagiers in Amsterdam zonder veel tijdverlies overstappen van intercontinentale vluchten op aansluitingen in Europa en vice versa.

Aan deze drie blokken voegt KLM 's ochtends een golf van uitgaande vluchten toe. Aan het eind van de dag wordt een extra golf aankomende KLM-vliegtuigen ingeroosterd. Tussendoor wordt nog een extra blok met vertrek én aankomst toegevoegd. Door de operatie, die tussen eind 1997 en zomer 1998 moet zijn voltooid, denkt KLM op Shiphol meer passagiers te kunnen vervoeren met dezelfde capaciteit aan vliegtuigen en afhandeling.

Een additioneel bedrag van maximaal 200 miljoen gulden moet komen uit network restructuring. KLM gaat hierbij met een stofkam het routenet uitpluizen om te kijken welke verbindingen het meest opleveren. De maatschappij zal capaciteit op deze routes uitbreiden, terwijl minder rendabele bestemmingen uit het vluchtschema worden geschrapt.

Als derde aan te boren inkomstenbron noemde de KLM-directie maandag een nieuw systeem voor revenue management. KLM denkt 150 miljoen gulden extra te kunnen binnenhalen door het gebruik van geavanceerde computerprogrammatuur bij de verkoop van tickets. Hierdoor kunnen de prijzen en aanbiedingen beter worden afgestemd op de doelgroepen en de bezetting van de vliegtuigen.

De invulling van de 1 miljard aan te besparen kosten is nog grotendeels onduidelijk. Eerder dit jaar presenteerde Bouw al een plan om 300 miljoen gulden per jaar te besparen op inkoopkosten. De overige 700 miljoen lijken te moeten komen uit het uitbesteden van bepaalde ondersteunende activiteiten als vliegtuigonderhoud en catering.

Ook de loonkosten zullen moeten dalen. Bouw stelde vorige week al dat er banen zullen verdwijnen. Maandag zei de KLM-directie dat ook de hoge pilotensalarissen weer onderwerp van gesprek zullen worden. Dergelijke plannen leidden in het verleden herhaalde malen tot acties van piloten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden